بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

سقط راجعه

 

 

علل سقط مکرر:   

 


۱) علل ژنتیکی                           ۵-۵/۳ درصد 

کروموزومی 

نقایص تک ژنی 

جند عاملی 

۲) علل آناتومیک                       ۱۶-۱۲ درصد 

مادرزادی : 

سپتوم رحم و ناهنجاری های مادرزادی رحم 

تماس با دی اتیل استیل بسترول 

ناهنجاری های شریان رحمی 

نارسایی دهانه رحم (سرویکس) 

  

 علل اکتسابی :

نارسایی سرویکس 

چسبندگیهای داخل رحم 

لیومیوم ها  

آدنومیوز 

 

۳) علل اندوکرین                          ۲-۱۷ درصد

نارسایی مرحله لوتئال 

سندرم تخمدان پلی کیستیک 

اختلالات آندروژنی 

دیابت شیرین  

اختلال تیروئید 

اختلال پرولاکتین  

 

۴)عوامل عفونی                          ۵-۵/۰ درصد 

باکتریها 

ویروسها  

انگلها 

عفونتهای مشترک انسان و حیوان 

قارچها 

 

۵)عوامل ایمونولوژیک                   ۵۰-۲۰ درصد 

مکانیسمهای سلولی 

مکانیسمهای هومورال 

آنتی بادی ضد فسفولیپید - ضد تیروئید-ضد اسپرم -  

ضد تروفوبلاست-کمبود آنتی بادیهای بلوکان  

 

۶)عوامل ترومبوتیک                     ترومبوفیلیای ارثی 

 

۷)سایر عوامل                                  ۱۰ درصد 

سیگار   - الکل - کافئین  

سمها و داروهای غیر مجاز و غیره 


اعمال جراحی جهت درمان بی اختیاری ادرار در زنان

 

اعمال جراحی جهت درمان بی اختیاری ادرار در زنان


بی اختیاری ادرار در زنان بیشتر در اثر آسیبهای وارده به دستگاه ادراری تناسلی در اثر زایمان  

 

طبیعی و بالا روفتن سن ایجاد میشود روشهای درمان مختلفی جهت درمان این بیماری ناتوان کننده  

 

ابداع شده است که شرح کامل آنها در ادامه مطلب آورده میشود 

 

ادامه مطلب...........

ادامه مطلب ...

تاریخچه لاپاروسکوپی

تاریخچه لاپاروسکوپی مدرن

باربارا جی پیج  .  جیم اوکامپو  .  ماریو نوتیس  و آنتونی لوچیانو

تعریف جدید غیر منطقی بودن

انسان منطقی خو در را با دنیا مطابقت میدهد. انسان غیر منطقی می کوشد تا دنیا را با خود مطابقت دهد . بنابراین تمام پیشرفتها به انسانهای غیر منطقی بستگی دارند.جورج برنارد شاو

یکی از تغییرات بزرگ  تاریخ جراحی تغییر مسیر از جراحی باز بسمت ویدئولاپاروسکوپی اپراتیو می باشد . روشی که قطعا  تمامی اعمال جراحی کمتر تهاجمی را در بر گرفت .

" این تحول انقلاب بزرگ دنیای جراحی در قرن حاضر بوده است همانگونه که  در قرن گذشته  ابداع روشهای بیهوشی  بود" (1)

در حقیقت امروزه ویدئو لاپاروسکوپی شایعترین روشی است که توسط متخصصین زنان _ کولونوسکوپیست ها و گاسترواندوسکوپیست ها بکار برده میشود. (2) به اعتقاد ما متخصصین زنان اولین گروهی بودند که به این روش جدید ایمان پیدا کردند و تا سال 1986فقط در ایالات متحده  بیش از یک ملیون عمل عقیم سازی لوله ای به روش لاپاروسکوپی صورت گرفته بود. (3)

امروزه انجام اعمال جراحی بروش ویدئو لاپاروسکوپی زنان را از عصری که در ان حتی برای پاتولوژی های بسیار جزئی انجام لاپاراتومی های متعدد و ناتوان کننده امری طبیعی بود رهایی بخشیده است.

نزهت وابداع روش ویدئو لاپاروسکوپی اپراتیو پیشرفته


اگرچه واقعا رسیدن به این نقطه توافق عمومی مرحله ای که حتی هنوز هم بطورکامل حاصل نشده است سالها اصرار وخلاقیت مداوم  را در بر داشته است.

لذا  دمیدن روح در حیات ویدئو لاپاروسکوپی که  روش کاملا جدید جراحی بوده است باید در حکم یک اختراع تلقی گردد. اگر چه ابداع روشهای جدیدی  که بتوان تمامی مراحل اعمال جراحی را با لاپاروسکوپی انجام داد نیز کار ساده ای نبوده است ( راه رفتن در پارک نبوده است ). ما همه می دانیم که تلاش برای تشویق جراحان جهت انجام چیزی که مطابق با خواسته شان نباشد چقدر مشکل است چه برسد به اینکه این تلاشی در جهت تغییر  تفکرات انها در مورد چنین تغییر رادیکال و اساسی  صورت گرقته باشد . سعی در تغییر جهت اندیشه مقدس انها مانند قضاوت در مورد یک تصادف مرگبار بوده  است .

یک کاتالیست بسیار برجسته لازم بود تا جراحان را از انچه که بدان چنگ انداخته بودند رها نموده و جدا سازد  و این شخص کامران نزهت   بود.

" پدر پایه گذار"  ویدئو لاپاروسکوپی اپراتیو که  با  دید اینده نگر و هنر جراحی استادانه خود این رویا را به واقعیت مبدل کرد .   

ادامه مطلب.............

ادامه مطلب ...

اعمال جراحی در حاملگی

اعمال جراحی در خانمهای حامله


لاپاراتومی  یا لاپاروسکوپی؟

جراحی شکمی در حاملگی:

جراحی در حاملگی نا شایع نیست و بی خطر نیز نمی باشد. 

در حدود 2/0 % از حاملگی ها تخمین زده می شود که به یک عمل جراحی غیر ژنیکولوژیک نیاز پیدا شود. (3) اورژانس های شایع جراحی عمومی در حاملگی عبارتند از آپاندیست- انسداد روده وکله سیستیت .(5) از آنجاییکه سلامتی مادر و جنین باید در نظر گرفته شود چند نکته در مورد اعمال جراحی شکمی در حاملگی قابل تامل است. ترومای مستقیم به رحم- تغییر در خونرسانی رحمی _ جفتی و اکسیژن رسانی به جنین- اثرات تراتوژنیک داروهای بیهوشی- تاثیرات بیهوشی در هموستاز مادر- تشدید نارسایی تنفسی موجود در حاملگی- اثرات داروهای بعد از عمل از قبیل مسکن ها و ضد تهوع ها- ریسک ایجاد فتق انسیزیونال مواردی از توجهاتی هستند که جراح هنگام تصمیم گیری در مورد انجام یک جراحی شکمی در بیمار حامله باید مد نظر داشته باشد.(6) جراحی شکمی در سه ماهه اول حاملگی با 12% احتمال سقط خودبخودی همراه بوده است که بطور قابل توجهی در سه ماهه دوم به صفر می رسد. جراحی شکمی در حاملگی همچنین میزان پره ترم لیبر را افزایش می دهد که میزان آن در سه ماهه دوم 8-5 % و در سه ماهه سوم 40- 30% گزارش شده است. (7 و 4) در نتیجه بهترین زمان برای انجام عمل جراحی در حاملگی سه ماهه دوم است که در این زمان احتمال سقط خودبخودی و یا زایمان زودرس به کمترین مقدار می رسد. بقیه در ادامه مطلب............ ادامه مطلب ...

سندرم تخمدان باقیمانده

سندرم تخمدان باقیمانده 


گاهی بعلل مختلف لازم است که رحم بیمار ضمن عمل جراحی از بدن خارج شود . در گذشته تخمدانها و یا یکی از انها نیز همراه رحم خارج میشد ولی با توجه به مزایای بسیار حفظ تخمدان و کاهش آماری قابل توجه در سرطان تخمدان بدنبال خارج نمودن رحم امروزه دیگر نیازی به خروج تخمدانها و یا حتی یکی از انها نمی باشد. 

البته باقی ماندن  تخمدانها در بدن میتواند در اثر بروز چسبندگی یا بعلل مختلف منجر به ایجاد دردهای مزمن لگنی شود که معمولا بیمار در به در از پزشکی به پزشک دیگر مراجعه می نماید و در بیشتر موارد نیز تشخیص صحیح داده نشده و یا اینکه درمان  مقتضی صورت نمی گیرد ( در همه دنیا و نه فقط در ایران ) 

در زیر توضیح کامل و روش درمان این سندرم برای آشنایی بیماران و نیز همکاران پزشک آورده میشود  

منبع : 

کتاب لاپاروسکپی و هیستروسکوپی نزهت 

ترجمه دکتر رویا پورقربان 

  ادامه مطلب.......... 

ادامه مطلب ...

درمان جراحی تخمدان پلی کیستیک


 

درمان جراحی تخمدان پلی کیستیک 


ترجمه دکتر رویا پورقربان


تخمدان پلی کیستیک(پی سی او) امروزه  شایعترین تظاهر اختلالات هورمونی در زنان در سنین باروری می باشد .شیوع (پی سی او) بین 4% تا 12%  با تفاوتهای نژادی گزارش شده است .(1)این بیماری یک حالت پیچیده است که ارگانهای متعددی را تحت تاثیر قرار میدهد و ریشه تاریخی ان را  در گزارشهای

 در سال 1935 میتوان یافت . (2) که هفت بیمارStein and Leventhal

را با مجموعه علائم بالینی امنوره – ناباروری- چاقی- هیرسوتیسم و تخمدانهایی که بظاهر کیستهای فراوان داشتند گزارش نمودند. این حالت در ابتدا بعنوان یک اختلال باروری در نظر گرفته میشد ولی امروزه بیماریی تلقی میشود که عمیقا سیستم های قلبی عروقی – متابولیک و اندوکرین را تحت تاثیر قرار میدهد .

بقیه در ادامه مطلب........

مایکل تام         و    الن  بی  کوپرمن   ادامه مطلب ...

تشخیص و درمان حاملگی خارج از رحم


 

تشخیص و درمان حاملگی خارج از رحم 

 بولنت برکر- سینا نزهت – فرهاد نزهت – کامران نزهت


ترجمه : دکتر رویا پورقربان

شیوع:

حاملگی خارج از رحمی یکی از علل مهم موربییدته مادران و گاها ًًًًً مورتالیته می باشد.از تمام حاملگی های گزارش شده 3/1 تا 2 درصد آنها به صورت خارج از رحمی می باشد. شیوع آن در ایالات متحده در دهه های اخیر افزایش زیادی داشته است. شیوع این بیماری از 5/4 در 1000 حاملگی در سال 1970 به حدود 7/19 در 1000 در سال 1992 رسیده است.(1)

جالب اینکه انواع غیر معمول آن نیز از قبیل حاملگی اینترستیشیال و حاملگی هتروتوپیک بیشتر دیده می شود.البته این بیشتر به علت استفاده از وروش های کمک باروری می باشد.(5-2) ART

در یک گروه از بیماران در سوئد (6) شیوع حاملگی خارج از رحمی بعد       حدود4 % و مهترین ریسک فاکتور ناهنجاری لوله ای بوده است. IVF 

هرچند شیوع حاملگی خارج از رحمی در جمعیت عادی 2% است ولی شیوع آن در خانمهایی که در اوایل حاملگی با علائم درد و خونریزی یا هر دو به اورژانس بیمارستان مراجعه می کنند بین 6-16 درصد می باشد.

(8-7) بنابراین در نظر گرفتن احتمال وجود این بیماری و کاهش آستانه علائم لازم برای بررسی این بیماری منطقی به نظر می رسد.

هر چند تشخیص زودرس موجب کاهش مورتالیته و موربیدیته مادران شده است ولی میزان بستری بیمارستانی بعلت این بیماری از 17800 در سال 1970 به 88400 در سال 1989 حدود پنج برابر افزایش یافته است.(10و9) حاملگی خارج از رحمی اولین علت مرگ مادر و مسئول 10% از کل مرگ و میر مادران با آمار متغیری از 250/1 تا 87/1 نوزاد زنده شناخته شده است.(11) در سال 1970 تا 1989 بیش از یک ملیون حاملگی خارج از رحمی تخمین زده شد که در زنان ایالات متحده اتفاق افتاده است.(12)شیوع بیماری در این مدت از 5/4 به 16 در هزار رسیده و حدود 4 برابر افزایش یافته بود. هر چند حاملگی خارج از رحمی حدود 2% از کل حاملگی های گزارش شده در آن زمان را تشکیل می داده است ولی عوارض این بیماری مسئول 13 درصد از مرگ مادران در این مدت بوده است (12) و این در صورتی است که در این زمان میزان مرگ و میر بعلت حاملگی خارج از رحمی 90 درصد کاهش پیدا کرده بود.

 میزان کشندگی بیماری نیز از 5/35 در 10 هزار حاملگی خارج از رحمی در سال 1970 به 8/3 در سال 1989 تغییر کرد.13 مورد مرگ مادر بعلت حاملگی خارج از رحمی از سال 1997 تا 1999 در انگلستان گزارش شده است و علیرغم کاهش میزان مورتالیته هنوز عامل 80% مرگ و میر مادران در سه ماهه اول بارداری به شمار می رود.(13) در سال حدود 32000 حاملگی خارج از رحم در انگلستان تشخیص داده می شود. بنظر می رسد شیوع بیماری در انگلستان در دهه های گذشته تغییر زیادی نکرده است و از 6/9 در هزار حاملگی در سال 93-1991 به 1/11 در هزار حاملگی در سال 1999-1997 رسیده است.در سایر کشورها حتی به نظر می رسد شیوع حاملگی خارج از رحمی در حال کاهش نیز می باشد.بین 1990 تا 2001 نروژ کاهش شیوع این بیماری را از 2/17 در ده هزار به 5/9 در ده هزار خانم در سال و کاهش در میزان حاملگی خارج از رحمی نسبت به تولد زنده از 4/26 به 9/14 در هزار بوده است.(14)

بقیه در ادامه مطلب...............


ادامه مطلب ...

پیچ خوردگی تخمدان

 

پیچ خوردگی ( تورشن ) تخمدان


پیچ خوردگی تخمدان یک اورژانس جراحی محسوب می شود و اگر زود تشخیص داده شود آدنکس را می توان حفظ نمود(37-36) ولی اغلب به علت علائم و سمپتومهای غیر اختصاصی و درد متناوب دیر تشخیص داده می شود. وقتی که تشخیص عقب می افتد آدنکس معمولاً محتقن-ایسکمیک وهموراژیک و نکروتیک میشود(38)معمولاً به ژنیکولوگها گفته می شود که برای اجتناب از خطر ترومبوامبولیسم ناشی از ورید تخمدان بافت محتقن و ایسکمیک را از بدن خارج نمایند  

 ولی امروزه خلاف این امر ثابت شده است ......ادامه مطلب 

ادامه مطلب ...

کوتر نمودن تخمدان

 

 

     کوتر نمودن تخمدان


اصطلاح کوتر نمودن تخمدانی به عملی اطلاق میشود که عموما برای درمان تخمدان پلی کیستیک بکار میرود . در مطلب زیر موارد استفاده و اثرات درمانی این روش به تفضیل ذکر میگردد 

منبع ؛ کتاب لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی نزهت ۲۰۰۸ 

ترجمه: دکتر رویا پورقربان 

 

ادامه مطلب.......

ادامه مطلب ...

خارج نمودن کیست تخمدان به روش لاپاروسکوپی

 

 

خارج نمودن کیست تخمدان به روش لاپاروسکوپی


کامران نزهت – سینا نزهت – فرهاد نزهت


ترجمه:     دکتر رویا پورقربان

تکنولوژی جدید این امکان را ایجاد نموده است که بسیاری از کیستهای پایدار تخمدان را بتوان بطریقه لاپاروسکوپیک درمان نمود. هر چند انجام این اعمال جراحی باید با قضاوت جراح صورت گیرد و علیرغم توسعه نقش لاپاروسکوپی در درمان بدخیمی ها هنوز لاپاراتومی روش انتخابی در درمان موارد شدیداً مشکوک به کانسر تخمدان می باشد .

ادامه مطلب..........

ادامه مطلب ...