بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

تماس با من

لطفا سوالات خود را فقط در مورد بیماریها بیان نمایید و از نوشتن در بخش تماس با من خود داری کنید چون فقط بصورت انتخابی قابل پاسخگویی می باشد.  

نظرات و سوالات خود را در قسمت پاسخ به سوالات یا در زیر هر مبحث در قسمت نظرات مطرح نمایید تا در همانجا هم پاسخ داده شود و دیگران نیز بتوانند از این سوالات استفاده کنند .  

بعلت حجم بسیار زیاد سوالات از دوستانی که سوالاتشان حذف میشوند قبلا عذرخواهی میشود . 

با احترام

دکتر پورقربان    

 

تاریخ ارسالیکشنبه 23 اسفند ماه سال 1388 ساعت 18:54
ارسال کنندهافسانه  <
عنوان نامهیایسگی
متن نامه

با عرض سلام و خسته نباشی خدمت شما  من دختری 45 ساله هستم که یایسه شدم و مرتب سورش ادرار  دارم سونوی کلیه دادم مشکلی ندارم خشکی مجرا ادیتم میکنه دکتر زنان برام پماد پرزسترون داده که یک شب در میان استفاده کنم بخاطر سرطان سینه میترسم زیاد ارش  استفاده کنم دکتردیگری برام بتامتارون برام تجویز کرد خواهش میکنم راه جاره ای نشونم بدید خیلی کلافه ام ممنونم 

پاسخ  

بهترین راه همون پماد استروژن هست که دارید مصرف میکنید

 

 

با سلام خدمت شما من دو بار بارداری خارج از رحم داشته ام ایا در اینده میتوانم بارداری سالمی داشته باشم؟ 

پاسخ  

اگر هر دو لوله رحمی اسیب دیده باشند احتمال ان کم است ولی اگر هر دو در یک طرف بوده و سمت مقابل سالم است احتمال ان زیاد است 

چهارشنبه 19 اسفند ماه سال 1388 ساعت 09:22
ارسال کنندهرویا  <
عنوان نامهسنو گرافی از تخمدان
متن نامه

salam mikhastam beporsam ke sonogerafi az tokhmdan va rahem neshoon midahd sex dashtinm? va sex baes mishe ke dar sonogerafi saize tokhmdan avaz she?merc az lotfeton age javab manoo bedin   

 

پاسخ : خیر  

جمعه 21 اسفند ماه سال 1388 ساعت 16:06
ارسال کنندهزهرا  <>
عنوان نامه
متن نامه

سلام  هفته 21 هستم و دهانه سرویکس من 33 است نازایی داشتم و در زایمان اول  در هفته 22 سرکلاژ نمودم البته در بارداری قبلی هفته 20 دهانه سرویکس 24 شده بود حالا سوال این است که در هفته 21 ایا خطری برام هست یا نه . این بار سرکلاز نکردم نزدیکی ندارم و استراحت میکنم .راهنمایی کنید ممنون 

پاسخ  

مشکلی نیست نگران نباشید  

پاسخ به سوالات



پاسخ به سوالات  


 لطفا در قسمت تماس با من سوالات خود را مطرح نکنید چون امکان پاسخ دهی مستقیم به انها وجود ندارد.فقط سوالات خصوصی را میتوانید در این قسمت مطرح کنید  .

در اینجا قسمتی از سوالاتی که مطرح شده اند جواب داده میشوند :    

سه شنبه 27 بهمن ماه سال 1388 ساعت 19:46
ارسال کنندهمرضیه  <com>
عنوان نامه
متن نامهسلام  خسته نباشید
ایا سونو دو بعدی به اندازه  آزمایش امینو سنتز ضایعات جنینی را نشان میدهد کدام بهتر است

 

پاسخ : 

هیچکدام از این روشها ۱۰۰ درصد نیستند و هر کدام جایگاه خود را دارند در مورد بیماریهای کروموزوی جنین که با سن مادر ارتباط دارد درصد تشخیص امینیوسنتز اندکی از سونوگرافی بیشتر است . البته بهترین روش نمونه برداری از جفت (CVS) در هفته های 11 تا 13 می باشد که میتوان زودتر و با دقت بیشتری کاریوتیپ جنین را مشخص نمود.


جواد
عنوان نامهنظر شخصی شما در رابطه با وازکتومی
متن نامه

سلام دکتر
لطفاْ و در صورت تمایل با توجه به شرایط ذیل نظر شخصی خود را برای من ارسال بفرمائید.
۳۵ ساله. دبیر زبان و ادبیات فارسی. دانشجوی ارشد. کم حوصله. دارای دو فرزند. مشاوره عقیمی ندادم و نگران. همسرم شدیداْ اصرار دارد با انجام وازکتومی عشق را ثابت کنم.
دکتر اگه به یکی از نزدیکان  می خواستید توصیه کنید چه می گفتید؟ 

پاسخ : وازکتومی روشی اسان و بی خطر می باشد و امروزه در سطح وسیعی توسط اقایان مورد استقبال قرار گرفته است .البته این روش غیر قابل برگشت است و اگر زمانی به هر دلیلی خواستید مجددا بچه دار شوید باید از روش ای وی اف استفاده شود ولی در کل عارضه یا مشکل خاصی ندارد و هیچ تغییری در توانایی یا میل جنسی ایجاد نمی شود.

دوشنبه 26 بهمن ماه سال 1388 ساعت 11:02
ارسال کنندهفاطمه  <>
عنوان نامه
متن نامه

سلام خسته نباشید ببخشید یه سوال می خواستم ازتون بپرسم ولی تو قسمت پرسش وپاسخ نمی دونم کجا باید بنوسیم اگه امکان داره میشه  خواهش کنم به سوالم جواب بدین من دختر 22 ساله هستم به دلیل علاقه زیاد به گربه 3 ساله تو خونه گربه نگه می دام الان متوجه شدم گربه باعث  نازایی می شه آیا درسته؟اگه ةره چی کار کنم راهنماییم کنید بازم مرسی 

پاسخ : 

کلا یکسری از میکروبها میتوانند از بعضی از جیوانات به انسان منتقل شوند که گربه یکس از این حیواتان است و میکروی توکسوپلاسما میتواند از گربه به انسان سرایت کند که ابتلا به این میکروب در دوران حاملگی میتواند موجب سقط جنین یا ناهنجاری مادرزادی در جنین شود و البته ایجاد نازایی نمی کند . نگهداری گربه از قبل خطر زیادی ندارد و جای نگرانی نیست.

تاریخ ارسالیکشنبه 25 بهمن ماه سال 1388 ساعت 22:34
ارسال کنندهسیما  <>
عنوان نامهعمل جراحی بزرگ کردن باسن
متن نامهبا عرض سلام
میخواستم بدونم تو کدوم شهر ایران امکان این عمل هست.تقریبا هزینش چنده؟و دوران بستری در بیمارستان چند روزه؟

      پاسخ : برای انجام اینکار سه روش وجود دارد که برایتان توضیح می دهم  

روش اول ؛ گزاشتن پروتز (این پروتز ها مانند پروتزهایی که در پستان و جهت بزرگ کردن ان استفاده میشوند بطریق عمل جراحی در محل مورد نظر قرار داده میشود و دائمی است . در افراد لاغر معمولا این روش توصیه میشود  

روش دوم : تزریق ژل ....این روش دائمی نیست و نیز قیمت نقدار زیادی از ژل که باید در این ناحیه تزریق شود بسیار زیاد است و در ضمن احتمال بروز حساسیت موضعی نیز وجود دارد. 

روش سوم : تزریق چربی ... در این روش اگر فرد نسبتا چاق بوده و در قسمتهای دیگر بدن مانند ران یا شکم چربی اضافه داشته باشد این چربی ها ابتدا ساکشن شده و بعد از اماده سازی در محل تزریق میشود . این روش دائمی بوده و عوارض کمتری را نسبت به دو روش دیگر دارد .مهمترین عارضه ان که البته بندرت رخ میدهد عفونت محل عمل است .  

در صورت تمایل میتوانید جهت ویزیت در روزهای تعیین شده تماس بگیرید.

شنبه 24 بهمن ماه سال 1388 ساعت 22:14
ارسال کنندهمریم  <>
عنوان نامهزنان و زایمان
متن نامه

با عرض سلام خدمت خانم دکتر!
من مدت شش ماه حامله هستم چند روزی متوجه زایده کوچکی شده ام که از مقعدم قابل لمس است این موضوع سبب ناراحتی ام شده. در ضورت امکان لطفا راهنمایی بفرمایید 

پاسخ : 

این زائده معمولا هموروئید خارجی یا اصطلاحا بواسیر نامیده میشود و جای نگرانی نیست . توضیحات کامل در مورد ان را میتوانید در همین وبلاگ پیدا کنید.

 

 

 

 

بقیه در ادامه مطلب 

 

 

چهارشنبه 28 بهمن ماه سال 1388 ساعت 08:41
ارسال کنندهآزاده  <>
عنوان نامهکاهش اسپرم همسر
متن نامه

سلام باتوجه به اینکه شماراسپرم همسرم 30میلیون است دکتر60قرص پنتوکسی فیلین و60قرص کلومیفن تجویزکرده(ازهرکدام روزی 2عدد)همچنین 30قرص کروم سنتری (روزی 1عدد)  همسرم بامشکل کاهش میل جنسی روبروشده درحالی که قبلااین این مشکل رواصلانداشته واتفاقافعال بودخواهشمندم جواب من رو بدهید چون خیلی نگرانم آیااین ازعوارض قرصها میباشد؟آیاامکان خوب شدن وجوددارد؟ بااین حجم قرص حدوداچقدرکانت اسپرم بالامیره بانشکروعجز 

پاسخ : داروها بسیار خوب و مفید هستند و حتما تا دو ماه ادامه داده و سپس مجددا ازمایش بدهند در مورد ناتوانی نگران نباشید این حالت موقتی است و بعد از قطع داروها بهبود خواهد یافت


چهارشنبه 28 بهمن ماه سال 1388 ساعت 15:20
ارسال کنندهروشنک  <>
عنوان نامهدرد زیاد لگن
متن نامه

سلام
مشکلم را با شما در میان می گذارم 5 ماه متوالی است که از روز 3 پریود درد زید پایین کمر در قسمت لگن شروع میشود و تا 10 ی 20 روز ادامه می یابد یعنی حتی15 روز پس از پاک شدن نیزادامه دارد این درد پریودی نیست  سونوگرافی آب اضافه داخل لگن نشان می دهد که جذب نمیشود و در پاپ اسمیر زخم کوچکی در رحم دیده می شود که فقط کوتریمازول برای درمان آن تجویزکردند بقیه موارد سایزو جدار رحم و تخمدان سالم به نظر میرسند توسط 3 دکتر زنان معاینه شده ام در نهایت آقای دکتر شمشیرساز گفتند هیچ چیز مهمی نیست با مسکن درد را کنترل کن و فکربارداری باش ،36 سال دارم و 10 سال است ازدواج کرده ام و تا کنون به صورت طبیعی جلوگیری می کرده ایم  دیگر جلوگیری نمیکنیم و با مسکن advil   زمان را سپری می کنم در حالیکه گاهی مسکن آرامم نمی کند در ضمن نمی دانم تا چه موقع بید این درد را تحمل کنم و چنانچه بردار شوم آیا advil مضر نمیباشد ؟!! چنانچه دردریشه یابی نشده باشد من به چه متخصصی باید رجوع کنم ؟ می تواند ربطی به روده یا چنان بیماری هایی داشته باشد ؟
ممنون از وقتی که برایم میگذارید  

پاسخ : روشنک جان با مطالبی که نوشتید درد شما تیپیک دردهای اندومتریوز است که راه تشخیص و درمان ان در همین وبلاگ مفصلا توضیح داده شده است  

بهترین روش تشخیص و درمان ان روش لاپاروسکوپی است که قبل از بارداری میتوان ان را انجام داد  

گاهی این عارضه موجب بروز ناباروی نیز میشود که لازم میشود حتما درمان جراحی با لاپار.سکوپی انجام گیرد . در هر صورت اگر امکان انجام عمل برایتان وجود دارد بهتر است انجام دهید در غیر اینصورت اقدام به بارداری نمایید چون خود بارداری یکی از روشهای درمانی این بیماری نیز می باشد و درد ها بعد از زایمان تا مدتی بهبود می یابندهر چند ممکنست مجدا عود کنند.  


پاسخ سوال خانم مونا : ۲۰-۱۱-۸۸

معمولا سوزش و خارش مربوط به عفونتهای قارچی هستند و شما هنمانطوری که برایتان تجویز شده است میتوانید از کرم کلوتریمازول استفاده نمایید . در صورت عود نیز درمان بهمین روش صورت میگیرد  

جهت پیشگیری بهتر است از مصرف زیاد  انتی بیوتیک و داروهای کورتونی پرهیز کنید و قند خون خود را کنترل نمایید . بالا بودن قند خون نیز موجب عفونت قارچی در این ناحیه خواهد شد.


سه شنبه 27 بهمن ماه سال 1388 ساعت 13:27
ارسال کنندهوجیهه  <baradaran_15696@yahoo.com>
عنوان نامهحجم کیسه آب
متن نامه

با سلام
من خانمی 23 ساله هستم فرزندم رو در در خردادماه در سن بارداری 32 هفتگی به دنیا اوردم و یک هفته زنده بود و سپس فوت کرد
حجم کیسه آبم زیاد بود ولی دارویی بهم ندادن
قند خونم در سه ماهه اول بارداریم 95 و در سه ماهه دوم 105 بود
گفتن فرزندم نارسایی گوارشی داشته
اگه فرزند بعدیم همین طوری بشه خیلی می ترسم
در حال حاضر قرص اسیدفولیک استفاده می کنم
تورو خدا کمکم کنید
خواهش می کنم
از ته دلم التماس می کنم کمکم کنید 

پاسخ  :  زیاد بودن جحم اب جنین علل مختلفی دارد که یکی از انها اختلالات تکاملی و ساختاری دستگاه گوارشی است .میزان تکرار این ضایعات در حاملگی بعدی خیلی زیاد نیست و حدود 1 در هزار می باشد لذا زیاد نگران نباشید و بهتر است در حاملگی بعد ی از نظر وجود انومالی در جنین تحت سونوگرافی دقیق قرار بگیرید


ادامه مطلب ...

هورمونهای زنان

 

هورمونهای زنان 

 

با سلام  

سوالات بسیاز زیادی در مورد هورمونهای زنان و نقش انها و بیماریهای مربوط به انها  

در سایت مطرح میشوند که در اینجا بسیار مختصر و بزبانی بسیار ساده این مبحث را برای دوستان توضیح میدهم .  

 

 

حتما بار ها اسم هورمون و خصوصا هورمونهای جنسی به گوشتان خورده است و بارها  

شنیده اید که علت بسیاری از مشکلات و بیماریها را بروز اختلالات هورمونی گزارش کرده اند  

لذا : 

در سنین بلوغ که این سن برای هر تژاد و ملیت و قومی متفاوت است بطور ناگهانی تخمدان دختر خانمها شروع به فعالیت می کند و این تخمدان ها ( دو عدد تخمدان داخل شکم و در دو طرف رحم قرار دارند) شروع به ترشح هورمون می کنند .  

هورمونها مولکولهای پروتیئینی هستند که در برخورد به عضو هدف موجب بروز تغییرات میشوند.  

مثلا در دختر خانم سن بلوغی که ذکر کردیم این هورمونهایی که از تخمدانهای او ترشح میشوند موجب رشد موهای زیر بغل و ناحیه تناسلی - بزرگ شدن سینه ها - بروز عادت ماهیانه و ایجاد میل جنسی میشود .  

لذا اعضای هدف این هومونها پستان - رحم - فولیکولهای موی نواحی ذکر شده و تعدادی نقاط دیگر هستند .  

 

 

حال به بررسی تک تک این هورمونها می پردازیم :   

 

بقیه در ادامه مطلب ....


ادامه مطلب ...