بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

کیست تخمدان

                     

                       کیست تخمدان   

 

آماس حاوی مایع که درون یا روی یک یا هر دو تخمدان رشد مینماید را کیست تخمدان گویند .

سن : بیشتر در سنین بین 45-30 سال شایع است .

جنس و نحوۀ زندگی : عوامل قابل توجهی به شمار نمی روند . کیستهای تخمدان ساکهای حاوی مایعی هستند که درون یا روی تخمدان رشد می نمایند . اغلب کیستهای تخمدان غیر سرطانی می باشند و زیان آور نیستند اما یک کیست گاهی ممکن است سرطانی شود . کیستهای سرطانی بیشتر در خانمها ی بالای 40 سال بروز می نمایند .

 

انواع کیست

انواع بسیاری کیست تخمدان وجود دارد . شایعترین نوع آنها کیست فولیکولی می باشد که در یکی از فولیکولیها که تخمک در آن رشد می کند ، نمو نموده و پراز مایع می شود . این نوع از کیست تخمدان ممکن است تا قطر 5 سانتیمتر ( 2 اینچ ) رشد نموده و معمولاً یک کیست می باشد . تصور می شود کیستهای متعدد کوچک که در تخمدان رشد می نمایند به علت اختلالات هورمونی ایجاد می شوند و به این حالت سندرم تخمدان پلی کیستیک گویند .

با شیوع کمتری ، کیستها ممکن است در کورپوس لوتئوم Corpus Luteum تشکیل شود . کورپوس لوتئوم بافت زردی است که از یک فولیکول پس از رها سازی تخمک رشد می نماید . این کیستها حاوی خون می باشند و می توانند تا 3 سانتیمتر ( یک و یک چهارم اینچ ) رشد نمایند .

یک کیست درموئید Dermoid  ، کیستی می باشد که حاوی سلولهایی است که بطور طبیعی در هر قسمت بدن نظیر سلولهای پوست و مو یافت می شوند . یک کیست آدنوما Cystadenoma  ، کیستی است که از یک نوع سلول تخمدان رشد می نماید . در موارد نادر ، یک کیست آدنوما به تنهایی می تواند طور کامل حفره شکم را پر نماید .

علائم بیماری

اغلب کیستهای تخمدان منجر به علائمی نمی شوند ، اما در صورت وجود علائم ، آنها عبارتند از :

  • احساس ناراحتی در شکم
  • درد به هنگام مقاربت
  • بی نظمی قاعدگی که گاهی همراه با خونریزی شدید می باشد
  • خونریزی بعد از یائسگی

 

کیستهای بزرگ می توانند موجب فشار روی مثتانه گردیده و منجر به احتباس ادرار شوند و یا ممکن است منجر به تکرار ادرار گردند .

 

عوارض کیستها

اگر کیستی پاره شده و یا دچار پیچ خوردگی شود موجب درد شدید شکم ، تهوع و تب خواهد شد . کیستها ممکن است آنقدر بزرگ شوند که موجب بزرگ شدن شکم گردند . در موارد نادر کیست هورمون استروژن قبل از بلوغ تولید می نماید که منجر به رشد جنسی زود رس می شود . بعضی کیستهای تخمدان هورمونهای جنسی مردانه تولید می نمایند که منجر به بروز صفات مردانه نظیر رشد مو در صورت می شود .

 

اقدامات درمانی

گاهی کیستهای تخمدان فقط در هنگام معاینات لگنی که در طی یک چکاب روتین انجام می شود ، کشف می گردند . در صورت وجود علائم کیست ، پزشک معاینه لگنی انجام خواهد داد . ممکن است همچنین سونوگرافی یا لاپراسکوپی جهت تأیید و تعیین اندازه و محل کیست انجام شود . همچنین شما آزمایشات خونی جهت احتمال بررسی کیست سرطانی خواهید داشت . کیستهای تخمدان ممکن است بدون درمان از بین بروند ، هر چند که اندازه کیست ممکن است با سونوگرافی عادی کنترل و بررسی شود . کیستهای بزرگ و مزمن ممکن است تخلیه یا برداشته شوند . در صورتیکه احتمال کیست سرطانی وجود داشته باشد ، باید برداشته شود . در صورت امکان تخمدان و لوله های رحم باقی گذارده می شوند . کیستهای تخمدان ممکن است در صورتیکه تخمدان برداشته نشوند ، عود نمایند .

اندومتریوز

                       آندومتریوز                         

 

 Endometriosis                                               

 

آندومتریوز به حالتی اطلاق می شود که بافت آندومتر که لایه داخلی رحم می باشد ، در سایر جاهای بدن یافته شود.

سن : بیشترین شیوع بین 45- 30 سالگی است .

نحوه زندگی : نداشتن فرزند از علائم خطر است .

ژنتیک : گاهی شیوع خانوادگی می یابد .

آندومتریوز لایه داخلی رحم می باشد که به طور طبیعی هر ماه به هنگام پریود ریزش می یابد و سپس مجدداً رشد می کند . در آندومتریوز تکه هایی از آندومتر به سایر اعضاء در حفره لگن مانند تخمدانها و روده تحتانی می چسبند . این تکه های آندومتر جایگزین شده در سایر نقاط تحت تأثیر هورمونهای سیکل قاعدگی قرار گرفته و واکنش نشان می دهند و در طی پریود خونریزی می نمایند . خون نمی تواند از طریق واژن از بدن خارج شود و باعث حساسیت و تحریک پذیری بافت اطراف می گردد که منجر به درد شکمی و در نهایت منجر ه اسکار ( جای زخم ) می گردد . تحریک پذیری و حساسیت تخمدانها ممکن است منجر به کیستهای دردناک گردد . آندومتریوز حالت شایعی است و بیشتر از یک پنجم خانمها را در سن بارداری متلا می سازد . خانمهایی که فرزندی تا سن 30 سالگی ندارند و آنهایی که بدون فرزند مانده اند بیشتر مستعد ابتلا به این حالت هستند . آندومتریوز شدید می تواند اغلب موج مشکلات ناباروری گردد . علت واقعی آندومتریوز ناشناخته است ، اما تئوریهای متعددی وجود دارد . یک تئوری این است که تکه هایی از آندومتر که در طی قاعدگی ریزش می نماید از راه واژن خارج نمی شوند ، در عوض آنها در طول لوله های رحم حرکت نموده و به حفرع لگن وارد می شوند و به سطح اعضاء مجاور آنها می چسبند .

علائم بیماری  

آندومتریوز ممکن است علامتی ایجاد ننماید . در صورت بروز علائم ، میزان شدت آن در خانمها متفاوت می باشد . همچنین علائم ممکن است متفاوت باشند و بستگی به این دارند که کدام عضوء مبتلا شده است و آنها عبارتند از :

  • درد ناحیه تحتانی شکم که معمولاً درست قبل و در طی دوره پریود شدیدتر می شود .
  • بی نظمی پریود یاخونریزی بسیار شدید در طی پریود .
  • درد به هنگام مقاربت .
  • درد تحتانی شکم در طی دفع ادرار .

در صورتیکه آندومترروی قسمت تحتانی روده رشد نماید ممکن است اسهال یا یبوست روز نماید و نیز در طی حرکات روده ایجاد شود و در موارد نادر خونریزی از رکتوم به هنگام پریود ایجاد شود .

اقدامات درمانی

در خانمی که آندومتریوز علامتی ندارد ، ممکن است به هنگام جستجوی علت ناباروری به آن مشکوک شد . برای کمک به تشخیص ، پزشک معاینه لگنی انجام خواهد داد . تشخیص ممکن است توسط لاپراسکوپی تأیید شود که در این اقدام ، اعضای حفره لگن و شکم با استفاده از یک وسیله ، بازدید و معاینه می شوند . درمانهای بسیاری برای آندومتریوز وجود دارد و انتخاب روش درمانی به سن ، اعضای مبتلا ، شدت علائم و تمایل فرد به بچه دار شدن در آینده بستگی دارد . ممکن است درمانهای هورمونی یا جراحی پیشنهاد و توصیه شوند . در انواع خفیف ، ممکن است درمان ضرورت نداشته باشد . اگر علائم باعث درد سر و آزار هستند ، پزشک ممکن است یک نوع از چندین نوع درمان هورمونی که باعث توقف قاعدگی برای چند ماه می شود را توصیه نماید . این داروها ممکن است شامل هورمونهای گنادورلینgonadorelin ) ( صناعی ، شبه گنادورلین ( gonadorelin analogues ) و دانازول ( danazol )  باشند ، تمامی این داروها تولید هورمون استروژن را کم نموده و قاعدگی را متوقف می سازند . در روش انتخابی دیگر ، ممکن است قرصهای ضد بارداری ترکیبی تجویز شود . این درمان معمولاً حدود 12- 6 ماه ادامه می یابد . در طول این مدت ، باید آندوممتریوز بهبود یابد . در صورت عود مجدد این حالت معمولاً از دفعه قبل خفیف تر خواهد بود . تکه های کوچک آنذومتر که در دوره درمان هورمونی به درمان پاسخ نداده اند ، ممکن است به وسیله جراحی توسط لیز در طی لاپاروسکوپی از بین برده و تخریب شوند . به هر حال گاهی آندومتریوز پس از درمان ، عود می نماید و ممکن است بعداً جراحی ضرورت یابد .

در صورتیکه فرد آندومتریوز شدید داشته و تصمیم به داشتن فرزند نداشته و یا نزدیک به یائسگی باشد ، پزشک ممکن است توصیه به هیسترکتومی Hysterectomy نماید . در این عمل رحم برداشته می شود . تخمدانها نیز برداشته خواهد شد و به همراه آن سایر نواحی مبتلا به آندومتریوز نیز برداشته می شوند . در صورت برداشتن تخمدانها قبل از اینکه بیمار به سن طبیعی یائسگی برسد ، یائسگی بروز خواهد نمود . رای تسکین و بهبود علائم ، پزشک احتمالاً درمان جایگزینی هورمونی توصیه خواهد نمود .

لاپاراسکوپی LAPARAOSCOPY

در طی لاپاراسکوپی از یک آلت سفت معاینه به نام لاپاروسکوپ برای مشاهده لگن و شکم از طریق ایجاد شکاف کوچکی در شکم استفاده می شود . لاپاراسکوپی ممکن است برای جستجوی بیماری اعضاء تولید مثل زنانه نظیر آندومتریوز کار رود و همچنین رای بررسی سایر بیماریهای شکمی نظیر آپاندیسیت استفاده شود . بعضی از اعضاء جراحیها نظیر استریل نمودن زنانه ( عقیم سازی ) ، ممکن است در طی این اقدام انجام شوند . لاپاراسکوپی همیشه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود . بهبودی نسبت به اعمال جراحی معمولی ، به علت برش کوچکی که در این روش ایجاد می شود ، سریعتر است .

 

پیش آگهی

هر چند درمان معمولاً موفقیت آمیز است ، احتمال عود مجدد آندومتریوز تا هنگام یائسگی و ختم قاعدگی وجود دارد . در صورت برداشتن تخمدانها عود آندومتریوز غیر متحمل است .

 

ناباروری و نازایی

 

ناباروری و نازایی

ناباروری در مردان یعنی این که مردی نتواند زنی را پس از یک سال آمیزش باردار کند و در زنان یعنی این که زنی پس از این زمان باردار نشود. همچنین، اگر زنی نتواند جنین را در رحم خود نگه دارد و آن را سقط کند، نابارور به شمار می‌آید. گاهی در زنان واژه‌ی نازایی را به جای ناباروری به کار می‌برند.


از هر 6 زوج یکی به ناباروری دچار می‌شود. در 30 درصد موارد، ناباروری و نازایی به زنان مربوط می‌شود و عامل 30 درصد دیگر ناباروری‌ها و نازایی‌ها، مردان هستند. در 30 درصد دیگر نیز هم مردان و هم زنان درگیرند و در بقیه‌ی موارد، دلیل آن هنوز روشن نیست.

اگر فردی تصور می‌کند نازا یا نابارور است، بهتر است نخست با پزشک در میان بگذارد. برای مردان، نخستین گام اغلب آزمایش اسپرم است. برای زنان، پزشکان آزمایش‌هایی در نظر می‌گیرند تا ببینند آیا تخمدان‌هایشان به درستی کار می‌کنند. زنانی که در 30 سالگی هستند و پس از 6 ماه باردار نشده‌اند، بهتر است با پزشک در میان بگذارند. بخت یک زن برای بچه‌دار شدن پس از 30 سالگی سال به سال کاهش می‌یابد.

دارو و جراحی درمان‌های معمول ناباروری هستند. جای نگرانی نیست، زیرا دو سوم زوج‌هایی که درمان ناباروری را پی‌گیری می‌کنند، بچه‌دار می‌شوند. امروزه روش‌های پیشرفته‌ای مانند لقاح در لوله‌ی آزمایش( IVF ) کارایی درمان ناباروری را افزایش داده‌اند.

 

عوامل ناباروری و نازایی

 عوامل گوناگونی در یک فرآیند چند مرحله‌های دست به دست هم می‌دهند تا یک زن باردار شود و دوره‌ی بارداری را به خوبی به پایان برساند. بنابراین، ناباروری و نازایی فقط به یک عامل وابسته نیست و عوامل بسیاری در آن دخالت دارند.


مراحل بارداری یک زن را می‌توان به زبانی ساده در چند مرحله‌ی زیر بیان کرد:

  • تخمدان‌های زن باید بتوانند تخمک سالمی آزاد کنند که بتواند از لوله‌های رحم(لوله‌های فالوپ) به سوی رحم جابه جا شوند.
  • مرد باید بتواند اسپرم خود را در مجرای تناسلی زن تخلیه کند و این اسپرم‌ها باید بتوانند خود را به لوله‌های رحم(لوله‌های فالوپ) برسانند.
  • اسپرم و تخمک باید با هم درآمیزند تا تخمک بارور شده (تخم) به وجود آید.
  • تخم باید بتواند خود را به دیواره‌ی رحم پیوند دهد و از رگ‌های آن غذا دریافت کند تا به جنین نمو یابد و برای چشم گشودن به جهان بیرون آماده شود.


هر گونه نارسایی در هر کدام از این مراحل می‌تواند باعث ناباروری شود. بنابراین، علت ناباروری می‌تواند در کارکرد دستگاه تناسلی مرد یا زن (یا هر دو) نهفته باشد که برخی از آن‌ها برای ما روشن شده و برخی هنوز ناشناخته‌اند. این عوامل می‌توانند خاستگاه ژنتیکی یا محیطی داشته باشند.

 

نازایی در زنان

 همان گونه که در بالا گفته شد، برای این که یک زن بتواند بچه‌دار شود، عوامل گوناگونی باید دست به دست هم بدهند و شرایط مناسب را فراهم کنند. اگر حتی یکی از شرایط فراهم نباشد یا تا زمان کافی فراهم نباشد، بارداری رخ نمی‌دهد یا پیش از تولد بچه به پایان می‌رسد.

در بیشتر موارد، نازایی در زنان از نارسایی‌هایی در تخمک‌گذاری ناشی می‌شود. گاهی تخمدان‌ها بسیار زودتر از زمان یائسگی طبیعی از کار می‌افتند که از آن با عنوان از کار افتادگی پیش‌رس تخمدان‌ها( POF ) یاد می‌شود. گاهی نیز تخمدان‌ها به طور منظم تخمک آزاد نمی‌کنند یا تخمکی که آزاد می‌کنند سالم و پایدار نیست. در این حالت گفته می‌شود که بیمار به نشانگان تخمدان پرکیستی ( PCOS ) دچار شده است. در این بیماران حتی هنگامی که تخمک سالمی آزاد و بارور می‌شود، ممکن است رحم برای لانه‌گزینی تخمک بارور شده مناسب نباشد که باز هم به نازایی می‌انجامد.

عوامل دیگر نازایی در زنان ممکن است این‌ها باشند:

  • بسته شدن لوله‌های رحم(لوله‌های فالوپ) در پی رشد نابجای بافت رحم (اندومتریوز)، بیماری التهابی لگن یا جراحی
  • نارسایی‌هایی فیزیکی در دیواره‌ی رحم
  • فیبروز رحم (رشد بیش از اندازه‌ی بافت دیواره ی رحم)
  • شیوه‌ی زندگی و عوامل محیطی نیز می‌توانند بر زنی که زمینه‌ی نازایی را دارد، اثر بگذارند که برخی از آن‌ها عبارتند از: سن بالا، تنش(استرس)، غذای نامناسب، بیش وزنی یا کم وزنی، سیگار، مواد مخدر و الکل برخی داروها، مواد زهرآگین محیطی، بیماری‌های مقاربتی،
  • برخی بیماری‌های ژنتیکی، مانند نشانگان کروموزوم ایکس شکننده، نیز می‌تواند در نازایی موثر باشند.

ناباروری در مردان

فرایند باروری در مردان شامل تولید اسپرم بالغ و فراهم کردن شرایط رسیدن آن به تخمک و بارورسازی آن است. ممکن است این فرآیند در مقایسه با فرآیند باروری در زنان، ساده به نظر برسد، اما باز هم باید شرایط بسیاری فراهم باشد تا باروری به سرانجام خوشایندی برسد: توانایی داشتن نعوظ در آلت تناسلی و پایدار ماندن آن، داشتن اسپرم کافی، داشتن منی کافی برای رساندن اسپرم به تخمک و داشتن اسپرم‌هایی با ریخت مناسب تا بتوانند مسیر درستی را به سوی تخمک بپیمایند. اگر هر کدام از این شرایط فراهم نباشد، ناباروری را در پی خواهد داشت.

ناباروی در مردان مانند نازایی در زنان ممکن است از نارسایی‌های فیزیکی(مانند این که بیضه‌ها اسپرم عادی را به میزان کافی نسازند)، مشکلات هورمونی و شیوه‌ی زندگی و عوامل محیطی ناشی شود.

برخی از عوامل محیطی عبارتند از:

  • سن بالا
  • تنش(استرس)
  • قرار گرفتن بیضه‌ها در دمای بالا که بر توانایی اسپرم‌ها در رفتن به سوی تخمک اثر منفی دارد. برای مثال، گاهی بیضه‌ها به درون بیضه‌دان نمی‌روند و درون شکم می‌مانند. این حالت به طور معمول بر نعوظ آلت تناسلی اثری ندارد، اما دمای بالای درون شکم به بیضه‌ها آسیب می‌رساند. در برخی مردان پوشیدن لباس زیر تنگ نیز ممکن است باعث افزایش دمای بیضه‌ها شود.
  • سیگار، مواد مخدر و الکل
  • برخی داروها
  • مواد زهرآگین محیطی
  • بیماری‌های مقاربتی

برخی بیماری‌های ژنتیکی، مانند نشانگان کلاین‌فلتر، نیز می‌تواند در ناباروری موثر باشند. با وجود آن چه گفته شد، در برخی موارد پزشکان و کارشناسان نمی‌توانند علت ناباروی و نازایی را در مرد یا زن تعیین کنند. هم چنین، برخی از علت‌های شناخته‌شده‌ی ناباروی هنوز درمانی ندارند.

تشخیص ناباروری و نازایی

 گرچه باردار نشدن یکی از مشخصه‌های نازایی و ناباروری است، فقط پزشک یا کارشناس بهداشت می‌تواند ناباروری و نازایی را تشخیص دهد. آن‌هایی که تصور می‌کنند نابارور و نازا هستند باید به کارشناس بهداشت یا پزشک مراجعه کنند. چنین افرادی عبارتند از:

  • زوج‌هایی که پس از یک سال آمیزش باردار نشده‌اند.
  • زنانی که بی نظمی‌هایی در چرخه‌ی قاعدگی ماهانه‌ی خود دارند یا به اندومتریوز یا فیبروزحمی دچار شده‌اند.
  • زنانی که باردار شده‌اند، اما بیش از یک بار سقط جنین داشته‌اند.
  • مردان و زنانی که نارسایی‌ها ژنتیکی خاص دارند.

درمان ناباروری و نازایی

راه‌های گوناگونی برای درمان ناباروری و نازایی وجود دارد، از جمله:

  • درمان دارویی
  • جراحی
  • تلقیح مصنوعی(وارد کردن اسپرم آماده شده‌ی شوهر به دستگاه تولیدمثلی زن)
  • فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند لقاح در لوله ی آزمایش( IVF )

پزشکان و کارشناسان در بیشتر موارد ناباروری را با درمان دارویی یا جراحی اندام‌های تولیدمثلی درمان می‌کنند. هم چنین، دگرگونی‌هایی در شیوه‌ی زندگی ممکن است به درمان ناباروری کمک کند، از جمله کاهش تنش‌ها، بهبود برنامه‌ی غذایی، دست‌کشیدن از مواد مخدر و الکل یا کاستن دمای پیرامون بیضه ها.

 

 

فیبروم رحمی

 

فیبروم رحمی

 

فیبروم رحم( Uterine fibroids ) رشد بیش از اندازه ی بافت رحم در زنان در سن بچه داری است. در این بیماری سلول های ماهیچه ای و دیگر بافت هایی که دیواره ی رحم را می سازند، غده های غیرسرطانی درون دیواره ی رحم و پیرامون آن می سازند. این بیماری می تواند باعث نازایی شود. خطر دچار شدن به این بیماری در زنانی که نسبت به قدشان افزایش وزن دارند، بالا و در زنانی که بچه دار شده اند، پایین است.

    عوامل پدیدآورنده

  هنوز چیزهای اندکی درباره ی عوامل پدیدآورنده ی فیبر رحمی می دانیم. دانشمندان به چند نظریه رسیده اند، اما هیچ کدام از آن ها توضیح کاملی برای این بیماری نیستند. به نظر می رسد فیبروز رحمی پی آمد عوامل زیادی است که بر هم اثر می گذارند. این عوامل ممکن است ژنتیکی، هورمونی، محیطی یا ترکیبی از همه ی این ها باشد. هنگامی که عالم یا عوامل پدیدآورندهِ فیبروز رحمی را دریافتیم، کوشش های ما برای درمان یا پیشگیری از این بیماری به سرعت پیش خواهد رفت.

  نشانه های فیبروم رحمی

  بسیاری از زنانی مبتلا به فیبروز رحمی، هیچ نشانه ای ندارند. نشانه های این بیماری ممکن است این گونه باشد:

  •   قاعدگی های سنگین و دردناک یا خونریزی بین دوره های ماهانه
  •   احساس پری در پایین شکم
  •   ادرار زیاد
  •   درد به هنگام نزدیکی جنسی
  •   درد در پایین کمر
  •   مشکلاتی در تولید مثل، مانند نازایی، سقط جنین یا زایمان پیش رس

  بیشتر زنان مبتلا به فیبروز رحمی نازا نیستند و می توانند بچه دار شوند. برخی زنان مبتلا به فیبروز رحمی ممکن است نتوانند به طور طبیعی باردار شوند. اما با پیشرفت های که در درمان ناباروری رخ داده است، ممکن است برخی از این زنان باردار شوند.

  درمان فیبروز رحمی

  زنانی که به فیبروز رحمی دچار هستند، اما نشانه های آن را نشان نمی دهند، ممکن است به درمان نیاز نداشته باشند.

  زنانی که درد یا دیگر نشانه های این بیماری را دارند ممکن است این درمان ها برای آن ها سودمند باشد:

  1. درمان دارویی

  داروها ممکن است باعث فروکش کردن نشانه های فیبروز رحمی شوند و حتی از رشد آن جلوگیری کنند یا آن را کند سازند. اما هنگامی که بیمار داروها را کنار می گذارد، بافت فیبری اغلب بار دیگر رشد می کنند.

  2. جراحی

  چند جراحی نیز برای فیبروم رحمی وجود دارد:

  •  برداشت بافت فیبری و گذاشتن بخش های سالم رحم که به آن میومکتومی می گویند.
  •   بریدن رگ های خون رسان به بافت فیبری باعث فروکش کردن رشد آن ها می شود.
  •   برداشت رحم(هیستروکتومی) که تنها راه اطمینان بخش برای درمان فیبروم رحمی است.

 

                              

 

لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی

 

laparoscopy, laparoscope

لاپاروسکوپی: روش جدید انجام اعمال جراحی داخل شکم

 

امروزه در مورد روشهای جدید اعمال جراحی سخن به میان می آید که عمدتا واژه لاپاروسکوپی به گوش شما حتما رسیده است .....

در قدیم اعمال جراحی با برش پوست منطقه مورد نظر صورت می گرفت و گاهی این برش روی پوست مثلا در اعمال جراحی سینه و شکم به قدری وسیع بود که به قول استاد های ما برش از عانه تا چانه ! می گفتند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی پزشکی بشر ابزارهای را تولید نموده که بکمک این ابزار ها با استفاده از یک یا جند عدد برش یک سانتی متری یا حتی کوچکتر روی پوست می توان بسیاری از اعمال جراحی را که سابق بر این نیاز به برشهای بزرگتر داشتند انجام داد.

بطور مثال حتما شما کسانی را که سابق بر این عمل خارج نمودن کیسه صفرا بعلت وجود سنگ صفراوی انجام داده اند دیده اید ..... یک برش بزرگ ۱۰ -۱۲ سانتی متری در امتداد حاشیه دنده تحتانی که با بخیه های بزرگ هم ترمیم شده و آثار آن همیشه باقی است و علاوه بر این روزها طول کشیده تا این بخیه ها جوش بخورند تازه اگر عفونت و.... نکرده باشند.........

امروزه همین عمل حتی در بیشتر شهرهای ایران با ۳-۴ عدد سوراخ کوچک که از داخل این سوراخها لاپاروسکوپ و ابزار های جراحی مربوطه وارد میشود انجام میگیرد و بیمار با ۲-۳ عدد بخیه بسیار کوچک همانروز یا روز بعد از عمل بیمارستان را ترک می کند.

این روش در مورد اعمال جراحی دیگر از قبیل کیست های تخمدان - فیبروم رحمی - خارج نمودن رحم. جراحی حاملگی های خارج از رحم و ........... قابل اجراست

از طرف دیگر مزایای دیگر این روش زمان کمتر اقامت در بیمارستان - دوره بسیار کوتاه نقاهت بعد از عمل که گاهی از یک ماه در جراحی های معمولی به ۲-۳ روز میرسد.

آسیب کمتر اعضاء داخل شکم و احتمال ایجاد چسبندگی کمتر....... می باشد

الان دو دهه است که شاید در بیشتر کشورها اعمال جراحی حدالمکان به این روش صورت می گیردو تعداد بسیار کمی از اعمال جراحی وجود دارد که جراحان مجبور به باز کردن شکم می شوند.

جالب است بدانید این روش از حدود سالهای ۱۸۴۵ توسط جراحان آلمانی شروع شد و لی انجام آن به لحاظ عدم وجود دید کافی در داخل شکم بسیار محدود بود تا اینکه سالها بعد یک دانشمند و جراح ایرانی به نام دکتر کامران نزهت در دانشگاه استنفورد امریکا اقدام به اتصال دوربین فیلمبرداری به دستگاه لاپاروسکوپ نمود و تصاویر داخل شکم به کمک دوربین فیلمبرداری به صفحات تلویزیونی انتقال یافت و با این روش جدید جراح با جرخاندن دوربین داخل شکم قادر به رویت و انجام عمل جراحی در تمامی نقاط داخل شکم شدند و کم کم این روش را برای جراحی سایر نقاط بدن نیز بکار گرفتند.

پس حال که در تمام دنیا افتخار کشف این روش جدید برای ایرانیان است بر همه پزشکان ایرانی واجب است تا در فرا گرفتن و انجام این روشها و دادن آگاهی و شناساندن این روش به بیماران کوشا باشند

 

 

فواید قرص های جلوگیری از حاملگی

فواید فوق العاده قرص های ضد بارداری

واحد مرکزی خبر: مصرف قرصهای ضد بارداری درکاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان نقش به سزایی دارد .

به گزارش شبکه تلویزیونی فاکس نیوز؛ درحالی که انجمن سرطان امریکا میزان مرگ و میر ناشی از سرطان تخمدان را پنجمین علت مرگ ناشی از سرطان در بین زنان اعلام کرده است ،
دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه هاوایی به شیوه ای دست پیدا کرده اند که ممکن است میزان شیوع ابتلای زنان به این نوع از سرطان را کاهش دهد.

براساس این تحقیقات ،در روش جلوگیری از بارداری با مصرف قرص های ضد بارداری ،میزان خطر ابتلا ی زنان به سرطان تخمدان کاهش می یابد .دراین تحقیق مشخص شد که به ازای هر یکسال مصرف قرص های ضد بارداری خطر ابتلا به سرطان تخمدان پنج درصد کاهش می یابد.

برای انکه مصرف قرصهای ضد بارداری در کاهش میزان خطر ابتلا به سرطان تخمدان تاثیر گذارباشد باید فرد دستکم یکسال این قرصها را مصرف کند.

نکته جالب توجه اینکه بعد از توقف مصرف قرصهای ضد بارداری اثر محافظتی این قرص ها در برابر سرطان تخمدان بیست تا سی سال طول خواهد کشید.

اما هشداری که محققان می دهند این است که افراد بالای سی و پنج سال درصورتی که سیگاری هستند نباید قرصهای ضد بارداری مصرف کنند چون ترکیب اثرات قرص و سیگار منجر به افزایش خطرلخته های خونی و درنهایت حملات قلبی خواهد شد.

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

 

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

 

تمام افرادی که شامل یکی از موارد ذیل در خود یا اقوام خود هستند، قبل از تصمیم به ازدواج یا قبل از بچه دار شدن یا در حین حاملگی و یا بعد از زایمان باید تحت مشاوره ژنتیک قرار گیرند:

 1. ازدواج فامیلی (ازدواج با خویشاوندان)

 2. خانواده های دارای فرزند با ناهنجاری مادرزادی، معلولیت، عقب ماندگی ذهنی

 3. حاملگی بالای 35 سال
 
4. قرار گرفتن مادر حامله در معرض عوامل تراتوژن (مثل داروها، اشعه، عفونتها و مواد شیمیایی)
 

 

۵-بروز مکرر یک بیماری در فامیل


 6. نازایی یا عقیمی
 

7. سقطهای مکرر

 8. وجود سرطانهای زودرس در فامیل

 9. ابهام دستگاه تناسلی و یا اختلال در بلوغ
 
۱۰- کوتاهی قد در یکی از افراد فامیل

سلولهای بنیادی

سلول‌های بنیادی

سلول‌های بنیادی سلول‌های اولیه‌ای هستند که توانائی تبدیل و تمایز به انواع مختلف سلول‌های انسانی را دارند و از آنها می‌توان در تولید سلول‌ها و نهایتا بافت‌های مختلف در بدن انسان استفاده کرد .

ادامه مطلب ...

تعیین جنسیت جنین با آزمایش خون

تعیین جنسیت جنین با آزمایش خون

با این آزمایش می‌توان بیماریهایی همچون هموفیلی و یا اختلال کار ماهیچه‌ها را نیز در جنین تشخیص داد.


محققان اسپانیایی اعلام کردند با انجام آزمایش خون در هشتمین هفته بارداری می‌توان جنسیت جنین را تعیین کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه لاوانگواردیا امروز سه شنبه با اعلام این مطلب افزود: کارشناسان آزمایشگاه لورگن شهر گرانادا اسپانیا با همکاری بیمارستان بیرخن دلاس نیبس گرانادا و یک بنیاد تحقیقاتی بیو بهداشتی موفق شده‌اند با آزمایش خون مادر در هفته هشتم بارداری جنسیت جنین وی را که ‪ ۹۸‬درصد قابل اعتماد است، مشخص کنند.

خاطر نشان می‌شود که جنسیت جنین تاکنون در هفته بیستم دوران بارداری با انجام سونوگرافی مشخص می‌شد که درصد صحت آن کمتر از این آزمایش است.

بنابرگزارش ایرنا، خاویر بالبرده مدیر کل آزمایشگاه لورگن در این‌باره طی مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد این آزمایش که با گرفتن سه میلی لیتر خون مادر انجام می‌گیرد، هیچگونه عوارض جانبی برای مادر و جنین او همچون آزمایشهای دیگر ندارد.

وی همچنین تصریح کرد که با این آزمایش می‌توان بیماریهایی همچون هموفیلی و یا اختلال کار ماهیچه‌ها را نیز در جنین تشخیص داد.

بالبرده افزود: این آزمایشگاه هم اکنون در حال همکاری با بیمارستان بیرخن د لاس نیبس برای تشخیص زودهنگام بیماریهای دیگر در جنین است.

این آزمایش بر روی دی .ان .ای جنین که در خون مادر وجود دارد، انجام می گیرد و راه را بر روی دیگر آزمایشات ژنتیکی و تشخیص بیماریهای دیگر باز می کند.

بنابراین گزارش، پاسخ این آزمایش پس از ‪ ۴۸‬ساعت اعلام می‌شود و هزینه آن حدود ‪ ۱۲۰‬یورو و کمتر از دیگر آزمایشات ژنتیکی است.

 

دختر یا پسر ؟

 

روش طبیعی انتخاب جنسیت فرزند : دختر می خواهید یا

پسر.....؟؟!!!!

ادامه مطلب ...