بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

کیست تخمدان

                     

                       کیست تخمدان   

 

آماس حاوی مایع که درون یا روی یک یا هر دو تخمدان رشد مینماید را کیست تخمدان گویند .

سن : بیشتر در سنین بین 45-30 سال شایع است .

جنس و نحوۀ زندگی : عوامل قابل توجهی به شمار نمی روند . کیستهای تخمدان ساکهای حاوی مایعی هستند که درون یا روی تخمدان رشد می نمایند . اغلب کیستهای تخمدان غیر سرطانی می باشند و زیان آور نیستند اما یک کیست گاهی ممکن است سرطانی شود . کیستهای سرطانی بیشتر در خانمها ی بالای 40 سال بروز می نمایند .

 

انواع کیست

انواع بسیاری کیست تخمدان وجود دارد . شایعترین نوع آنها کیست فولیکولی می باشد که در یکی از فولیکولیها که تخمک در آن رشد می کند ، نمو نموده و پراز مایع می شود . این نوع از کیست تخمدان ممکن است تا قطر 5 سانتیمتر ( 2 اینچ ) رشد نموده و معمولاً یک کیست می باشد . تصور می شود کیستهای متعدد کوچک که در تخمدان رشد می نمایند به علت اختلالات هورمونی ایجاد می شوند و به این حالت سندرم تخمدان پلی کیستیک گویند .

با شیوع کمتری ، کیستها ممکن است در کورپوس لوتئوم Corpus Luteum تشکیل شود . کورپوس لوتئوم بافت زردی است که از یک فولیکول پس از رها سازی تخمک رشد می نماید . این کیستها حاوی خون می باشند و می توانند تا 3 سانتیمتر ( یک و یک چهارم اینچ ) رشد نمایند .

یک کیست درموئید Dermoid  ، کیستی می باشد که حاوی سلولهایی است که بطور طبیعی در هر قسمت بدن نظیر سلولهای پوست و مو یافت می شوند . یک کیست آدنوما Cystadenoma  ، کیستی است که از یک نوع سلول تخمدان رشد می نماید . در موارد نادر ، یک کیست آدنوما به تنهایی می تواند طور کامل حفره شکم را پر نماید .

علائم بیماری

اغلب کیستهای تخمدان منجر به علائمی نمی شوند ، اما در صورت وجود علائم ، آنها عبارتند از :

  • احساس ناراحتی در شکم
  • درد به هنگام مقاربت
  • بی نظمی قاعدگی که گاهی همراه با خونریزی شدید می باشد
  • خونریزی بعد از یائسگی

 

کیستهای بزرگ می توانند موجب فشار روی مثتانه گردیده و منجر به احتباس ادرار شوند و یا ممکن است منجر به تکرار ادرار گردند .

 

عوارض کیستها

اگر کیستی پاره شده و یا دچار پیچ خوردگی شود موجب درد شدید شکم ، تهوع و تب خواهد شد . کیستها ممکن است آنقدر بزرگ شوند که موجب بزرگ شدن شکم گردند . در موارد نادر کیست هورمون استروژن قبل از بلوغ تولید می نماید که منجر به رشد جنسی زود رس می شود . بعضی کیستهای تخمدان هورمونهای جنسی مردانه تولید می نمایند که منجر به بروز صفات مردانه نظیر رشد مو در صورت می شود .

 

اقدامات درمانی

گاهی کیستهای تخمدان فقط در هنگام معاینات لگنی که در طی یک چکاب روتین انجام می شود ، کشف می گردند . در صورت وجود علائم کیست ، پزشک معاینه لگنی انجام خواهد داد . ممکن است همچنین سونوگرافی یا لاپراسکوپی جهت تأیید و تعیین اندازه و محل کیست انجام شود . همچنین شما آزمایشات خونی جهت احتمال بررسی کیست سرطانی خواهید داشت . کیستهای تخمدان ممکن است بدون درمان از بین بروند ، هر چند که اندازه کیست ممکن است با سونوگرافی عادی کنترل و بررسی شود . کیستهای بزرگ و مزمن ممکن است تخلیه یا برداشته شوند . در صورتیکه احتمال کیست سرطانی وجود داشته باشد ، باید برداشته شود . در صورت امکان تخمدان و لوله های رحم باقی گذارده می شوند . کیستهای تخمدان ممکن است در صورتیکه تخمدان برداشته نشوند ، عود نمایند .

نظرات 18 + ارسال نظر
فرهاد یکشنبه 22 دی‌ماه سال 1387 ساعت 06:37 ب.ظ

سلام
کیست تخمدان در سن نوزده سالکی مشکل بزرگی محصوب می شه ؟ رحم در چند درصد از کیست ها باید برداشته بشه ؟
برداشتن رحم موجب می شه که فرد دیگه نتونه حامله بشه
اگر این اتفاق بیوفته باید چطور با فرد برخورد کرد که ناراحت نشه
(توضیح : عشق من دچار کیست تخمدان شده،اطلاعات زیادی راجع به وسعت ونوعش ندارم اما در هر شرایطی می خوام باهاش ازدواج کنم ،ممنون می شم راهنمایم کنید )
دعا کنیدخوب بشه
ممنون می شم سئوالات منو جواب بدین
صادقی

asal یکشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 07:26 ب.ظ

salam khaste nabashid man ye dokhtare 21 sale hastam ke az moraje be doctore zanan kheili mitarasam va ta hala be hich vajh morajee nakardam moshkeli daram ke khastam ba shoma dar miyon bezaram ta rah nemayem konid man ta sen 18 salegi aslan adate mahane nashodam dar sene 18 salegi ba tajvize doctore madaram ghorde seproteron compando estefade kardam va adate mahane shodam vali in masale ta 1 sale aval be tore tabiee va monazam bod alan taghriban 1 nim mishe ke aslan monazam nist va taghriban har 6 mah yek bar misham darazem man hodode 20 k ezafe vazn daram ke kheili rejime mokhtalefo gereftam val;i moafagh be kam kardane vaznam nemisham mikhastam bedonam aya in ezafe vaznam rabti be moshkelam dare va aslan eshkale kar az kojast

با سلام
شما احتمالا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستید که از علائم ان چاقی - عقب افتادن پریود و موهای زائد صورت می باشد
در هر حال پزشکان زنان موجودات ترسناکی نیستند!!!! با مراجعه به پزشک حتما مشکل را بررسی و از نظر کم کاری تیروئید نیز مطمئن شوید زیرا ممکن است دلیل تمامی این مشکلات شما اعم از چاقی و اختلال پریود از کم کاری تیروئید باشد

تینا پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 04:42 ب.ظ

من سالهاست به کیست مبتلا هستم چندین دوره از قرص استفاده کردم ولی نتیجه نداده است دارای موی زائد در صورت هستم این مسئله به شدت مرا رنج می دهد چه راه حلی پیشنها د می کنید؟ ایا برای ازدواج و حاملگی دچار مشکل می شوم؟
از کنار کولیتوریس دونه های کوچک و کنار هم که تا لبه های داخلی واژن ادامه دارند با فاصله های بیشتر مشاهده کردم .اینها چی هستند؟ایا نگران کننده است؟
تینا 22 ساله با تشکر

با سلام

تینا جان تخمدان پلی کیستیک یا مشکلی که شما دارید در حال حاضر قابل درمان نیست و فقط علائم ان درمان میشود
جهت بارداری معمولا مشکل زیادی وجود ندارد و در صد کمی ممکنست حاملگی با تاخیر مواجه گردد که قابل درمان می باشد.
در مورد دانه های کوچک باید حتما ویزیت شوید شاید مربوط به زگیل تناسلی باشد که عکسهای ان را در وب لاگ میتونید پیدا کنید

تینا جمعه 30 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 01:16 ب.ظ

سلام ممنون از راهنماییتون
چیز نگران کننده ایه؟من خیلی ناراحتم؟
عکسارو ژیدا نکردم اگه میشه برام میل کنید.
خیلی لطف کردید

لیلا چهارشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 03:08 ب.ظ

سلام
من 30 ساله هستم
یک کیست درموئید Dermoid دارم به قطر 55*54 mm دارم
و تازه 1 ساله ازدواج کردم و بچه ندارم شما چه راهی را پیشنهاد میکنید پیش چندتا دکتر رفتم گفتند باید جراحی بشم و ممنک تخمدان برداشته شود خیلی نگران هستم

کیوان شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:22 ب.ظ

سلام خانم دکتر خسته نباشید خداقوت
من یه تئوری درمورد درمان کیست تخمدان درزنان دارم این فقط یه شیوه سنتی است که می خواهم آنرا بصورت علمی پیگیری کنم لذا ازشما خواهشمندم که مرا دراین امر راهنمایی وهمراهی کنید.
شماره موبایل من ۰۹۱۸۳۷۸۶۸۰۹ می باشد. لطفا دراولین فرصت بامن تماس بگیرید.

این تئوری ها اول باید در مطالعات حیوانی مورد بررسی قرار بگیرند و اگر اثر و بی خطر بودن ان ثابت شد میتوان در مورد انسانها بکار گرفت.

اتنا چهارشنبه 10 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 03:48 ب.ظ

سلام دکتر رویای عزیز ممنون از وبلاگه خوبت عزیزم من مشگل نا باروری دارم و همچنین سقط دز حال حاضر سوالم اینه ایا میزان هورمون پرژسترون درروز ۲۱ پریود اگر بالای ۵ بود نشاندهنده تخمک گذاریست یا ممکنه بالای ۵ باشه و تخمک گذاری هم انجام نشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و اینکه میزان پرژسترون در یک زنه سال ایا باید بالای ۱۲ باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ممنون اگه جواب هردو سوالمو بدی هورمون من تو سه بار ازمایش ۴ و۸ و ۹ بوده

هورمون پروژسترون زیر ۵ در روز ۲۱ تخمک گذاری را رد می کند .ولی مقادیر بالاتر گاهی ممکن است در اثر استفاده از هورمون ایجاد شده باشد و اساسا بعلت تخمک گذاری نباشد مثلا استفاده از هورمون اچ سی جی می توان حتی در عیاب تخمک گذاری پروژسترون را بالا ببرد

خاطره دوشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 02:42 ب.ظ

سلام من ۴۲ سال دارم و هیسترکتومی هستم
در اندکس چپ توده هترواکو( هیپواو با نواحی اکوفری ) مشاهده می شود که در برسی کالرداپلر عروق قابل تشخیص در داخل ان مشاهده نمی شود دو ناحیه اکوفری در دوطرف توده دیده میشود (مایع لوکوله یا کیست دفرمه؟)
در برسی کالرداپلر از توده علائمی به نفع malignancy مشاهده نمی شود

خاطره دوشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 03:02 ب.ظ

البته قراره اون رو با لاپاروسکوپی خارج کنم اما می خوام بدونم چقدر احتمال بدخیمی داره با توجه به اینکه این توده ۱۰cm هستو احتمال سرطانی بودنش چقدر هست؟
اگر بدخیم باشه با خارج کردن تخمدانهایم دیگه مشکل برای همشه حل میشه یا نه ؟ احتمال سرطانی بودنش چقدر هست؟
در ضمن در حین عمل این توده رو به ازمایشگاه میدن و در صورت نیاز تخمدان رو خارج میکنن یا نه ؟
امیدوارم که جواب من رو بدین
از لطف بی دریغ شما ممنونم

با سلام بر خاطره عزیر
قبلا به غلط در هنگام هیسترکتومی یکی از تخمدانها را خارج و تخمدان دیگر را باقی می گذاشتند که این کار باعث فعالیت بیش از حد تخمدان باقیمانده و بروز کیستهای متعدد میشد
با توضیحاتی که دادید انشالله که حتما این کیستها خوش خیم و فانکشنال هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند
ولی در مورد لاپاروسکوپی بعد از هیسترکتومی قبلی این کار بسیار مشکل است و در ایران تعداد کسانی که این کار را بخوبی انجام میدهند شاید به تعداد انگشتان دست باشد !
باید حتما عمل در بیمارستان صورت گیرد و نه در دی کلینیک و اگر جراح شک به بدخیمی داشت یا جسبندگی شدید داخل شکم مشاهده شد حتما باید شکم باز شود
این توضیحات صرفا جهت محکم کاری بود وگرنه حتما پزشک شما شرایط مناسب را در نظر خواهند گرفت
موفق باشید

خاطره جمعه 9 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:03 ب.ظ

با من قهر کردین که جوابم رو نمی دین ؟
دیروز کیست رو خارج کردم خدای شکر هموراژیک بود .
بهرحال خیلی ماهی عزیزم

خدا رو شکر عزیزم
من سعی مس کنم جوابها رو بدم و تعداد ایمیل ها بسیار زیاد هست و واقعا گاهی نمی رسم
شاد و سلامت باشید

خوش قدم پنج‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 09:23 ب.ظ

سلام من ۵۹ سالمه توده ای در سینه دارم که
sma......+in cells
HMWCR.......+ in cells
LMWCK.........+in cells
THYroglobin......- in cell
S100......- in cells

interretation:
IHC studies infavour of benign epithelial hyperplasic

note:
see the pathologic report NO : 1965

این توده را تخلیه کردم اما بعضی از پزشکا می گن باید بافت اطراف اون را خارج کنم وبعضی از انها میگن نیازی نیست نظر شما چیه ممنون

جواب ازمایش که خوبه
معمولا توده ها رو در سن شما بهتره کاملا خارج کرد ولی اگر کامل خارج نکردید باز نگران نباشید و فقط بهتره مرتب پیگیری کنید

مونا جمعه 13 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 02:57 ب.ظ

می خواستم ببینم عقب افتادن قاعدگی و درد زیر شکم می تونه علامتی برای این بیماری باشه؟ ممنون.

بله
حتما باید با سونوگرافی بررسی شود.

سارا شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 03:58 ب.ظ

سلام . میخواستم ببینم عقب افتادن قاعدگی در سنین زیر ۱۸ سال طبیعی ؟؟ یا میتونه از علائم بارداری باشه . ممنون

اول از همه باید ازمایش بارداری داده شود .

مونا سه‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 04:36 ب.ظ

با سلام...

ببخشید وجود کیست های ریز درون تخمدان میتونه جلوی قاعدگی رو بگیره؟؟؟؟؟؟

بله

نفیسه چهارشنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 05:10 ب.ظ

سلام دکتر عزیز
تو جواب سونوگرافی واژنال من نوشته:در تخمدان راست کیست دفرمه به ابعاد 10*32 . در ضمن به نامنظمی قاعدگی و پر مویی هم دچار شده ام خواهش میکنم به من بگید چی شده تا زمان ویزیت دکتر تحمل ندارم و میخوام نظر شما رو بدونم خواهش میکنم جوابمو بدین

مینا مینا شنبه 21 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:14 ق.ظ

سلام.من 21 سالمه و مجردم.یه ماه پریود نشدم.سونوگرافی نشون داد که پارگی کیست تخمدان وتخمدان ضعیف داشتم.حالادکتر قرصهای مدروکسی پروژسترون,استروژن کونژوگه و ویتامین eرو تجویز کرده.ضمنا من سینه های کوچکی دارم و وقتی با دکترم مشورت کردم,این قرصا رو تجویز کرد.میخوام بدونم این قرصا تا چه حد میتونن کمک کنن که سایز سینه من بیشتر بشه؟واینکه مشکل تخمدان ضعیف برظرف شدنی هست یا نه؟
ممنون میشم راهنماییم کنین.

رویا پنج‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 04:11 ب.ظ

سلام خسته نباشیدببخشیدیه سوال داشتم من 19سالمه ویک سالودوماه است که ازدواج کردم ودارای کیستهای ریزی درتخمدان هستم وچندبارکه به دکترمراجعه کردم میگن که باید بزاری بچه دارشی ولی من هنوزموقعیتشوندارم تازه گفتن که احتمال داره دیگه بچه دارنشم آیاهمچین چیزی ممکنه؟؟بعددهر2ماه یا3ماه یه بارپریودمیشم آیااین خطری واسه بچه دارنشدنم داره؟؟لطفاجواب سوالموبدیدممنون میشم.

رویا پنج‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 04:32 ب.ظ

سلام خسته نباشی من19سالمه و1ساله ازدواج کردم وودارایی کیستهای ریزتخمدان هستم وهر2ماه یا3ماه یه بار پریودمیشم چندباری که رفتم دکترمیگن بایدبزاری بچه دارشی اما من هنوزموقعیتشوندارم دکترمیگه اگه نزاری دیگه بچه دارنمیشم خاستم شما راهنمایم کنیدکه مشکلم برطرف میشه ومیتونم بعدابچه دارشم یا نه؟؟خواهش میکنم جوابموبدید ممنون میشم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد