بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

فیبروم رحمی

 

فیبروم رحمی

 

فیبروم رحم( Uterine fibroids ) رشد بیش از اندازه ی بافت رحم در زنان در سن بچه داری است. در این بیماری سلول های ماهیچه ای و دیگر بافت هایی که دیواره ی رحم را می سازند، غده های غیرسرطانی درون دیواره ی رحم و پیرامون آن می سازند. این بیماری می تواند باعث نازایی شود. خطر دچار شدن به این بیماری در زنانی که نسبت به قدشان افزایش وزن دارند، بالا و در زنانی که بچه دار شده اند، پایین است.

    عوامل پدیدآورنده

  هنوز چیزهای اندکی درباره ی عوامل پدیدآورنده ی فیبر رحمی می دانیم. دانشمندان به چند نظریه رسیده اند، اما هیچ کدام از آن ها توضیح کاملی برای این بیماری نیستند. به نظر می رسد فیبروز رحمی پی آمد عوامل زیادی است که بر هم اثر می گذارند. این عوامل ممکن است ژنتیکی، هورمونی، محیطی یا ترکیبی از همه ی این ها باشد. هنگامی که عالم یا عوامل پدیدآورندهِ فیبروز رحمی را دریافتیم، کوشش های ما برای درمان یا پیشگیری از این بیماری به سرعت پیش خواهد رفت.

  نشانه های فیبروم رحمی

  بسیاری از زنانی مبتلا به فیبروز رحمی، هیچ نشانه ای ندارند. نشانه های این بیماری ممکن است این گونه باشد:

  •   قاعدگی های سنگین و دردناک یا خونریزی بین دوره های ماهانه
  •   احساس پری در پایین شکم
  •   ادرار زیاد
  •   درد به هنگام نزدیکی جنسی
  •   درد در پایین کمر
  •   مشکلاتی در تولید مثل، مانند نازایی، سقط جنین یا زایمان پیش رس

  بیشتر زنان مبتلا به فیبروز رحمی نازا نیستند و می توانند بچه دار شوند. برخی زنان مبتلا به فیبروز رحمی ممکن است نتوانند به طور طبیعی باردار شوند. اما با پیشرفت های که در درمان ناباروری رخ داده است، ممکن است برخی از این زنان باردار شوند.

  درمان فیبروز رحمی

  زنانی که به فیبروز رحمی دچار هستند، اما نشانه های آن را نشان نمی دهند، ممکن است به درمان نیاز نداشته باشند.

  زنانی که درد یا دیگر نشانه های این بیماری را دارند ممکن است این درمان ها برای آن ها سودمند باشد:

  1. درمان دارویی

  داروها ممکن است باعث فروکش کردن نشانه های فیبروز رحمی شوند و حتی از رشد آن جلوگیری کنند یا آن را کند سازند. اما هنگامی که بیمار داروها را کنار می گذارد، بافت فیبری اغلب بار دیگر رشد می کنند.

  2. جراحی

  چند جراحی نیز برای فیبروم رحمی وجود دارد:

  •  برداشت بافت فیبری و گذاشتن بخش های سالم رحم که به آن میومکتومی می گویند.
  •   بریدن رگ های خون رسان به بافت فیبری باعث فروکش کردن رشد آن ها می شود.
  •   برداشت رحم(هیستروکتومی) که تنها راه اطمینان بخش برای درمان فیبروم رحمی است.

 

                              

 

نظرات 8 + ارسال نظر
شقایق سه‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 03:50 ق.ظ

سلام خانوم دکتر، خسته نباشید.
من حدودا ۱.۵ ماه است که متوجه شدم که ۲ فیبرن در رحمم وجود دارد. این دقیقا ریپورت اسکنم هست:

Clinical History: Large abdo mass ? Fibroids ? Ovarian.

US Pelvis (Transabdominal): Nullipara on day 14 of a regular cycle. The uterus appeared anteverted, bulky with an irregular outline and hetrogenous echotexture measuring 16*11*14cm. The endometrium was not visualised due to a fundal fibroid which appeared partially subserosal measuring 10*11*12cm. In the cervix there appears to be a intramural fibroid measuring 9*7*8cm. Neither ovary was identified on today's scan. The fibroids appeared to compress the urinary bladder. Both kidneys appeared normal with no obvious signs of hydronephrosis.

Conclusion: There are two large fibroids containing peripheral vascularity seen within the uterus. The largest is 12cm and appears fundal and extended beyond the umbilicus while scanning. This fibroid also extends into the right adnexa. There is a 9cm cervical fibroid.

US Pelvis (Transvaginal): Not performed due to uterus size.

من ۲۸ سالمه و اصلا بچه ندارم، تا الان قصد بچه دآر شدن نداشتیم. اما الان خیلی ترس به جونم افتاده. همش فکر میکنم که ممکنه هرگز نتونم بچه دار بشم. یعنی دکترا اینجا خیلی میترسونن. من تو انگلیس زندگی میکنم و اینجا بهم گفتن که "uterine fibroid embolisation" بهترین گزینه برم خواهد بود. از طرفی طبقه تحقیقاتم رو اینترنت احتمال "ovarian failure" زیاد هست. یعنی درصد حاملگیهای حاصل شده بعد از این عمل قانعم نمیکنه که این بهترین درمان برای من باشه. آخه همونطور که حتما حدس میزنید بچه دار شدن هم برای من و هم برای همسرم خیلی مهمه. یعنی میخوام حتما کاری کنم که مینیموم ریسک رو داشته باشه. از طرف دیگه من پزشکی ایران رو خیلی بیشتر از اینجا قبول دارم. میشه لطفا راهنماییم کنین بگین بهترین کار چی من انجام بدم. یعنی اگه بیام پیش خودتون برام چیکار میشه کرد که بچه دار شدنم زیاد تو خطر نیوفته؟ اصلا امکان داره من اول حامله شم بعد بیام فیبرنا رو در بیارم. آخه تو اینترنت خیلی خوندم که فیبرنا خصوصا خارج از رحمی زیاد کاری به باروری ندارند.
ممنون از راهنماییتون. ببخشید که کلی پرحرفی کردم. بیصبرانه منتظره پاسختون هستم.
شقایق

با سلام
ظاهرا فیبرومهاتون خیلی بزرگند و بهتر هست اول با جراحی برشون دارید بعد باردار بشید . همانطور که خودتون هم نوشتید امبولیزاسیون خیلی گزینه جالبی نیست و در مورد حاملگی بعد از امبولیزاسیون هم هنوز تجربیات خیلی زیادی در دست نیست . خود فیبرومها هم چون خیلی بزرگند گزینه خوبی برای امبولیزاسیون نیستند و جراحی انها به روش باز و یا با لاپاروسکوپی( البته اگر جراحتون کاملا اشنا به روش سوچور زدن با لاپاروسکوپ باشد) به نظر من بهترین گزینه خواهد بود و نگران هم نباشید چون حاملگی بعد از غمل میومکتومی روش معمولی است و سالهاست که انجام میگیرد و فقط در دروران بارداری باید بیشتر تحت مراقبت باشید .
اصولا فیبرومهای ۶-۸ سانت را میتوان به روش محافظه کارانه بدون عمل جراحی فقط تحت نظر گرفت ولی موارد بزرگتر بهتر است قبل از باداری خارچ شود.
موفق باشید

شقایق چهارشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 03:47 ق.ظ

ممنون از پاسخ جامع و کاملتون.
برای فیبروم سرویکس شنیدم که جراحی این ناحیه از جهت اینکه امکان خونریزی شدید وجود دارد نگران کننده است زیرا گاهی مجبور می شوند برای کنترل خونریزی رحم را بردارند. امکان دارد که من فیبرونی رو که سابسروسال هست رو جراحی کنم و اصلا به فیبروم پایینی که حدودن ۸-۹ سانت هست رو کاری نداشته باشم و باردار شده ،بتونم بچهی سالمی به دنیا بیارم، و پس از به دنیا آوردن بچه درمانش کنم؟
اگر از قبل جنین یا فولیکول منجمد کنم و در صورتی که امبولیزاسیون رو انجام بدم و تخمدانهام از کار بیفتد امکانش هست که با IVF تو رحم خودم بچه رو حمل کرده و به صورتی نرمال به دنیا بیارم؟
ببخشید که من این سؤال رو میکنم ولی من اگه تصمیم بگیرم بیام ایران برای جراحی، حدودا چقدر برای همچین عملی در یک بیمارستان خوب باید همراه بیارم؟
بازم ممنونم از اینکه به سوالم پاسخ دادید و میدونم که با وجودی که حتماسرتون خیلی شلوغه باز هم وقت میزارید و سوالای همه را میخونید و در صورت امکان پاسخ میدین.

اصلا به این چیزها توجه نکنید
در مورد امبولیزاسیون بزودی مطالب کامل را تو وبلاگ می زارم
حتما به جراحی فکر کنید و سایر راه ها برای شما مناسب نمی باشد

نلاعل جمعه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 03:56 ق.ظ

نلن

نیکی سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 03:18 ب.ظ

با سلام و ممنون از وبلاگ مفیدتان.
من 33 ساله هستم و مدت 4 سال ازدواج کردم البته دوران عقد طولانی داشتم و از زمان عقد چند بار پریودم به هم ریخت و هی عقب می افتاد تا اینکه پارسال پیش یک ماما رفتم تشخیص سونوگرافی فیبروم 30 میلیمتری بود که گفتن فعلا مشکلی ایجاد نمیکنه و برای پریودم هم دو تا آمپول پروژسترون زدم و مشکلم حل شد اما امسال دوباره و جالب که حول و حوش همان تاریخ دیگه پریود نشدم و فقط لکه بینی دارم و اگه فعالیت روزانم زیاد باشه (مثل پیاده روی و ورزش) مختصری خونابه و ترشحات خونی دارم. تصمیم به بارداری دارم ولی نگرانیم فیبروممه و حقیقتش نمیتونم مسائلم رو با کسی در میون بزارم لطفا راهنماییم کنید که آیا ممکنه دچار مشکل حادی باشم و نیز در بارداریم تاثیری داره یا خیر؟چون شنیدم ممکنه اگه باردار بشم فیبروم خود به خود از بین بره
ممنون از راهنماییتون پیشاپیش

با سلام
فیبروم های کوچک معمولا مشکلی ایجاد نمی کنند ولی باید هر از چند گاهی معایبه و چکاپ انجام دهید

فریده دوشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 02:32 ب.ظ

با سلام بر شما خانم دکتر مهربان و دلسوز

خواهش میکنم به سوالم جواب بدید و منو از نگرانی در بیارید. من 34سالمه و متاهلم و اسفند 89 به دلیل پریود نشدن سونو دادم که تشخیص این بود یک میوم اینترامورال به قطر 33 میلیمتر در قدام بادی رحم و ضخامت آندومتر نازک است 8 میلیمتر.با دو تا آمپول پروژسترون پریود شدم و مصرف قرص یاز رو از روز اول شروع کردم ضمن اینکه روزی سه تا گلوکوفاژ و یک فولیک اسید مصرف میکنم.
سوالم اینه تا چه مدت باید گلوکوفاژ بخورم و کی میتونم برای بارداری اقدام کنم ؟آیا این فیبروم مانع از بارداریم میشه؟ و آیا باید قبل از بارداری درش بیارم؟ من تا به حال برای بارداری اقدامی نکرده بودم ولی حالا میترسم خواهش میکنم بهم بگید چه کنم؟

با سلام
میوم اینترا مورال 3 سانتیمتری معمولا نیازی به جراحی ندارد
بهتر است هر چه زودتر باردار شوید و بعد از بارداری مصرف گلوکوفاژ را قطع نمایید .
موفق باشید

فریده جمعه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 10:18 ب.ظ

خانم دکتر یک دنیا سپاس از اینکه به جواب دادید.

فاطمه سه‌شنبه 23 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:33 ق.ظ

با سلام و خدا قوت خدمت شما خانم دکتر گرامی که وقت برای پاسخ سوالات میگذارید.

من ۲۹ ساله مجردم که حدود ۱۰ سال است یک فیبرم دارم که

ابتدا کمی اذیتم میکرد ولی حدود ۴ ساله بزرگتر شده دیگه

مشکلی نداشتم تا اینکه فیبرم دیگری بوجود آمده باعث اذیتم

شده (هر ماه ۲هفته بعد پریود کمی درد در کمرم حس میکنم

دوباره چند روز خونریزی خفیف دارم )آخرین سونو گرافی هم که

در تاریخ ۲۷/۷/۹۱ انجام دادم به قرار زیر بوده:

ابعاد رحم ۳۸ * ۷۲ میلیمتر ودر حد طبیعی.

اکوی میومتر یکنواخت.

دو میوم در رحم :

۱-میوم ساب سروز به ابعاد ۴۰ * ۷۰ م م در دیواره چپ بادی

و فوندوس .

۲-میوم ساب سروز به ابعاد ۱۰ * ۲۰ م م در قدام فوندوس.

ضخامت آندومتر ۸ م م و در حد نرمال.

تخمدانها سایز و اکوی نرمال دارند.

با این چیزهاو با وجود سن نسبتا زیادم آیا اگه ازداج کنم مشکل

نازایی خواهم داشت.

سر بلند و پیروز باشید.
متشکر م.

حدیث پژوهان جمعه 15 دی‌ماه سال 1391 ساعت 01:56 ب.ظ

سلام من حدیث 19 سالمه در بالاترین قسمت مثانم ی فیبروم بیرون زد که از مثانم اویزون میشد رفتم دکتر ارولوژی اونوبرداشتنش ولی اون قسمت کمی مرطوب میکنه لباسمو لطفن بگید چرا فیبروم ناگهان ازاون قسمت به بیرون زد وبیماری من چیه خیلی حالم بده توروخداراهنماییم کنید درضمن ازون قسمت که فیبروم بیرون اومده عفونتای سفید وجود داره جوابمو ایمیل کنید خواهش میکنم توروخدا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد