بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

هورمون آنتی مولرین

هورمون آنتی مولرین و پیشگویی نتایج  IVF 

 

اندازه گیری میزان ذخائر تخمدان یکی از مهمترین قسمتهای بررسی زوجهای نابارور است. 

تخمین میزان ذخائر تخمدان نه تنها به تعیین میزان موفقیت درمانهای  ناباروی  کمک می کند بلکه بکمک ان میتوان میزان نیازبه داروهای تحریک تخمدان و دوز مورد نیاز انها را محاسبه کرد.  

در گذشته از عوامل مختلفی مانند اندازه گیری میزان FSH روز سوم پریود - شمارش فولیکول انترال موجود در سونوگرافی - اندازه گیری حجم تخمدان و تست کلومیفن استفاده میشد.  

امروزه  اندازه گیری هورمون آنتی مولرین نیز برای تخمین ذخائر تخمدان بکار می رود .  

هورمون آنتی مولرین از سلولهای گرانولوزای فولیکولهای کوچک (با اندازه 4-6 میلی متر) ترشح میشود و مقادیر ان در تمام طول ماه نسبتا ثابت است و با پریود ارتباطی ندارد. لذا این هورمون را میتوان در هر روزی از ماه اندازه گیری نمود بر خلاف FSH که حتما باید در روز دوم یا سوم پریود و یا اگر همراه با کلومیفن اندازه گیری میشود در روز دهم اندازه گیری نمود .  

لازم به ذکر است که هورمون انتی مولرین در اقایان ( از سلولهای سرتولی )  ترشح میشود و مقادیر ان در هر سنی از زنان بالاتر است .  

میزان هورمون انتی مولرین با افزایش سن کاهش می یابد و با کاهش مقادیر ان میتوان پیش بینی نمود که قدرت تخمدان کاهش یافته است .  

همچنین در زنانی که در برنامه های IVF پاسخ دهی مناسبی به داروهای تحریک تخمدان نداشته اند میزان این هورمون پایین بوده است .  

مقادیر بالای این هورمون در افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک دیده میشود و بر اساس ان میتوان احتمال خطر بروز سندرم تحریک بیش از حد تخمدان را پیش بینی کرد.  

مزیت استفاده از اندازه گیری این هورمون نسبت به تعیین FSH خون اینست که مقادیر ان در تمام طول پریود نسبتا ثابت است و با مقادیر هورمون استروژن خون و یا مصرف قرصهای ضد بارداری ارتباطی ندارد  

توضیح اینکه  میزان FSH روز دوم پریود در افرادی که از قرصهای ضد بارداری استفاده می کنند کاهش می یابد و این امر میتواند موجب ارزیابی غلط ذخائر تخمدان شود . از طرف دیگر در افرادی که میزان استروژن خون انها بالاست FSH خون پایین میاید و طبیعی تلقی میشود در حالیکه در اصل ذخائر تخمدان کاهش یافته است .  

در مورد هورمون انتی مولرین این عوامل تاثیر گذار نیست و ابزار بهتری برای تعیین ذخائر تخمدان می باشد ولی قیمت بالای ان و اینکه ازمایشگاههای معدودی قادر به انجام ان می باشند میزان دسترسی به ان را کاهش میدهد .  

 

 

Interpretation
AMH Blood Level
High (often PCOS)
Over 3.0 ng/ml
Normal
Over 1.0 ng/ml
Low Normal Range
0.7 - 0.9 ng/ml
Low
0.3 - 0.6 ng/ml
Very Low
Less than 0.3 ng/ml

اعمال جراحی پلاستیک زنان

 

 

عکسهای جدید از اعمال جراحی پلاستیک زنان 

 

 

در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

روش جدید درمان بی اختیاری ادرار

  

 

روش جدید درمان بی اختیاری ادرار  

 

The Mini-Sling---NEWEST, Least Invasive Sling for SUI!!