بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

هورمون آنتی مولرین

هورمون آنتی مولرین و پیشگویی نتایج  IVF 

 

اندازه گیری میزان ذخائر تخمدان یکی از مهمترین قسمتهای بررسی زوجهای نابارور است. 

تخمین میزان ذخائر تخمدان نه تنها به تعیین میزان موفقیت درمانهای  ناباروی  کمک می کند بلکه بکمک ان میتوان میزان نیازبه داروهای تحریک تخمدان و دوز مورد نیاز انها را محاسبه کرد.  

در گذشته از عوامل مختلفی مانند اندازه گیری میزان FSH روز سوم پریود - شمارش فولیکول انترال موجود در سونوگرافی - اندازه گیری حجم تخمدان و تست کلومیفن استفاده میشد.  

امروزه  اندازه گیری هورمون آنتی مولرین نیز برای تخمین ذخائر تخمدان بکار می رود .  

هورمون آنتی مولرین از سلولهای گرانولوزای فولیکولهای کوچک (با اندازه 4-6 میلی متر) ترشح میشود و مقادیر ان در تمام طول ماه نسبتا ثابت است و با پریود ارتباطی ندارد. لذا این هورمون را میتوان در هر روزی از ماه اندازه گیری نمود بر خلاف FSH که حتما باید در روز دوم یا سوم پریود و یا اگر همراه با کلومیفن اندازه گیری میشود در روز دهم اندازه گیری نمود .  

لازم به ذکر است که هورمون انتی مولرین در اقایان ( از سلولهای سرتولی )  ترشح میشود و مقادیر ان در هر سنی از زنان بالاتر است .  

میزان هورمون انتی مولرین با افزایش سن کاهش می یابد و با کاهش مقادیر ان میتوان پیش بینی نمود که قدرت تخمدان کاهش یافته است .  

همچنین در زنانی که در برنامه های IVF پاسخ دهی مناسبی به داروهای تحریک تخمدان نداشته اند میزان این هورمون پایین بوده است .  

مقادیر بالای این هورمون در افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک دیده میشود و بر اساس ان میتوان احتمال خطر بروز سندرم تحریک بیش از حد تخمدان را پیش بینی کرد.  

مزیت استفاده از اندازه گیری این هورمون نسبت به تعیین FSH خون اینست که مقادیر ان در تمام طول پریود نسبتا ثابت است و با مقادیر هورمون استروژن خون و یا مصرف قرصهای ضد بارداری ارتباطی ندارد  

توضیح اینکه  میزان FSH روز دوم پریود در افرادی که از قرصهای ضد بارداری استفاده می کنند کاهش می یابد و این امر میتواند موجب ارزیابی غلط ذخائر تخمدان شود . از طرف دیگر در افرادی که میزان استروژن خون انها بالاست FSH خون پایین میاید و طبیعی تلقی میشود در حالیکه در اصل ذخائر تخمدان کاهش یافته است .  

در مورد هورمون انتی مولرین این عوامل تاثیر گذار نیست و ابزار بهتری برای تعیین ذخائر تخمدان می باشد ولی قیمت بالای ان و اینکه ازمایشگاههای معدودی قادر به انجام ان می باشند میزان دسترسی به ان را کاهش میدهد .  

 

 

Interpretation
AMH Blood Level
High (often PCOS)
Over 3.0 ng/ml
Normal
Over 1.0 ng/ml
Low Normal Range
0.7 - 0.9 ng/ml
Low
0.3 - 0.6 ng/ml
Very Low
Less than 0.3 ng/ml

نظرات 16 + ارسال نظر
shamim یکشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 01:57 ق.ظ

سلام خانم دکتر راستش میخواستم بگم من بچه که بودم سوم چهارم و پنجم ابتدایی یه کاری یاد گرفتم که مداد برمیداشتم خیلی خیلی ببخشید میکردم تو اونجام بدون هیچ قصدی اصلا من اون موقع هیچی حالیم نبود ولی عادت کرده بودم دیگه البته یادم هست که یواش میکردم و اصلا تا ته فرو نمیکردم همون جلو میبردم، تو وازن نمیکردم همون تا دم سوراخ ،خیلی یواش میبردم تو و بیرون میاوردم دو سه دفعه وقتی یه ذره کردم تو یه ذره درد گرفت انگار به چیزی برخورد کنه ولی احساس پاره شدن چیزی نداشتم (درد خیلی خیلی کم خیلی) بعد هیچ خونی هم نمییومد و دیگه وقتی اینجوری شد تو واژنم نمیکردم بعد اتفاقی از کتابخونمون یه کتاب گیر اوردم که تو اون همه چیرو نوشته بود از امیزش و پرده و جلق که تازه اون موقع فهمیدم چه کاری میکردم حالا به نظر شما پرده من پاره شده؟

سلام
باید معاینه شوید

مهدیه یکشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 11:48 ق.ظ

با سلام خانومی هستم ۲۴ ساله ۵سال هست که ازدواج کردم فرزندی دارم۴ساله الان تصمیم گرفتم که باردار بشم ۱ساله که جلوگیری ندارم روش جلو گیری من طبیعی است دکتر که رفتم دارو های مختلفی برام تجویز کرده از جمله کلومیفن/متفورمین/....وتشخیص دکتر بر تنبلی تخمدانم بوده لطفا مرا راهنمایی کنید.

در مورد تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک مطالب کامل در همین وبلاگ وجود دارد میتوانید مطالعه نمایید .

هانیه دوشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 08:32 ق.ظ

سلام فقط می خواستم ازتون تشکر کنم
دوستون دارم

زینب دوشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 08:46 ق.ظ

سلام خسته نباشید
من قصد بارداری دارم جلوگیری طبیعی داشتم دوماهه جلوگیری ندارم-یکسال پیش تقریبا دوبا سر خود قرص ال دی مصرف کردم به بعدش پریودم نا منظم شد ایا این دلیلش هست؟
سال پیش قرص خوردم الان تو حاملگیم تاثیر نداره؟
حامله میشم؟

نه هیچ مشکلی نیست

کیانا سه‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 10:49 ق.ظ

سلام- پریودم نا مرتب بود سه ماهه با خوردن پروژسترون مرتب شدم الان قرصام تموم شده ولی گلوکوفاژمو دارم می خورم از زمان اصلی ۵ روزه میگذره نشدم ممکنه دوباره مثل قبل نا مرتب شده باشه؟ یا ممکنه حامله باشم؟

رضا جمعه 20 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 04:47 ب.ظ http://2mod.mihanblog.com/

با سلام
شما هم لینک شدید
http://2mod.mihanblog.com/
تو این سیستم کلیکی هم عضو شو خداییش کارش درسته
با لینک زیر میتونی عضو بشی
http://www.zarclick.com/signup.php?from=rezaqq
موفق باشی

مینا یکشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 05:52 ب.ظ

سلام .خسته نباشید
کرمهای افزایش سایز سینه اثر هم دارند؟

نه خیلی زیاد

مرجان دوشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 10:17 ق.ظ

سلام و خسته نباشید
می خواستم بدونم برای پیش گیری بخوایم از ال دی استفاده کنیم حتما باید زیر نظر پزشک باشه ؟
و این که روش استفاده از اون چه جوری هست و چند روز بعد از شروع قرص و قبل از تموم شدنش ( بعد از 3 ماه خورد قرص ) می شه رابطه داشت؟
با تشکر از راهنمایی های خوبتون

در مورد روشهای ضد بارداری به مطالب مربوطه در این وبلاگ مراجعه کنید

فریبا پنج‌شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 10:45 ب.ظ

سلام خانم دکتر:
من قبلا در مورد اینکه پریود نشدم براتون نوشتم(مشکل سندروم ام ار کا اچ)می خواستم بدونم آیا واقغا می تونم ازدواج کنم؟مشکل جنسی ندارم؟هیچ گاه امکان بارداری ندارم؟
ممنون از اینکه وقت میذارید.
موفق و سبز باشید

مریم سه‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 03:03 ب.ظ

سلام خانم دکتر
می دونم این سئوالم تو این ژست بی ربطه ولی لطفاجوابمو بدین...
سلام

من یکی از دوستانم به تازگی متوجه شده که در دیواره رحمش حفره ای به اندازه 3 میلی متر وجود داره. در واقع به علت درد شدیدی که هنگام خونریزی داشته به دکتر مراجعه کرده و اون وقت متوجه این مشکل شده.
این دوست گل 17 سالشه یعنی سال سوم دبیرستان. اما از الآن روحیش به شدت تضعیف شده همش ناراحته و فقط غصه می خوره. و من به قدری دوستش دارم که طاقت غصه خوردنشو ندارم . چون دکتره بهش گفته این حفره ممکنه در آینده بزرگتر هم بشه و براش مشکل ساز بشه ( نا زایی و ..)
البته اینم گفته که احتمال داره خوبم بشه.
خواهش می کنم کمکمون کنید.

با سلام
منظور شما را از وجود حفره در رحم نفهمیدم
معمولا فیبروم ممکن است وجود داشته باشد که انهم جای نگرانی ندارد.

مهسا پنج‌شنبه 6 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:25 ب.ظ

باسلام با تشکر فراوان خواستم بدونم منظور از چربی دور تخمدان چیه؟من سه سال نازایی دارم دکتر گفته چربی دور تخمدان دارن لطفا راهنماییم کنید/

سمیرا شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 04:41 ق.ظ

سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
میخواستم بدونم اگه کاندوم در حین نزدیکی وارد واژن بشه و در نیاید چکار باید کرد ممنون

معمولا مریضها میان پیش ما براشون در میاریم البته احتمال حاملگش هست و باید از روش پیشگیری اورژانسی هم استفاده کنید.

سمیرا سه‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 02:41 ق.ظ

سلام خانوم دکتر وقتتون بخیر شرمنده مزاحمتون شدم میخواستم علت بی پاسخ موندن سوالم رو بدونم

فهبا یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:47 ق.ظ

اگه درحین نزدیکی کاندوم وارد رحم بشه چکار بایدکرد

اقدس چهارشنبه 10 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 03:34 ب.ظ

سلام خانم دکتر
من اقدس 70 ساله و یاسه هستم با توجه به اینکه همسر من بسیار دوست دارد نزدیکی کنه بتازگی حامله شده ام
چکار کنم

نانا شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:32 ب.ظ

سلام من یه یه بار وقتی بچه بودم و هیچی نمیدونستم گوش پاک کردم تو اونجام یادمم نیست که درد داشتم یا نه...خواهش میکنم راهنماییم کنید من پرده دارم یا نه؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد