بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

معرفی کتاب

 

معرفی کتاب 

 

 

 

" ترجمه دکتر رویا پورقربان " 

انتشارات تیمورزاده  

(زیر چاپ) 

ختنه زنان

 

هنوز میلیونها دختر در جهان ختنه می شوند 

ختنه زنان در برخی از نواحی ایران انجام می شود

طبق آمار سازمان بهداشت جهانى ۱۴۰ میلیون دختر و زن در سراسر جهان ختنه می شوند که اکثریت این دختران و زنان در ۲۸ کشور افریقایى، هستند اما بر اساس گزارش ها این عمل در بخش هایی از ایران هم انجام می شود.

ختنه دختران در ایران عمدتا در در استان‌های خوزستان، لرستان، و بیش از همه در استان کردستان انجام می‌شود.

سازمان ملل برای مبارزه با این عمل روز ششم فوریه را روز جهانى مبارزه با ختنه زنان اعلام کرده است.

به گفته پزشکان این اقدام صدمات فیزیکی و روحی شدیدی به زنان و دخترانی که ختنه می شوند، وارد می سازد.

ناهید احمدی، پرستار روستایی در کردستان در ایران، به بخش فارسی بی بی سی گفت که بسیاری از مادران در این ناحیه در هفته های اول تولد فرزند دخترشان او را برای ختنه نزد افرادی که این عمل را انجام می دهند می برند.

خانم احمدی می گوید که بر اثر این عمل، دختران خردسال دچار عفونت و ترشح های عفونی و خونی می شوند که مادرانشان اعتقاد دارند این خون کثیفی است که باید از بدن آنها خارج شود.

در جنوب ایران، نوزادان دختر در بندر کنگ در هرمزگان بعد از ۴۰ روزگی و برخی از دختران این شهر در سنین ۴ یا ۵ سالگی ختنه می‌شوند.

در بسیاری از جوامع تصور می شود ختنه زنان یک دستور مذهبی است به از این طریق پاکدامنی زنان محفوظ می ماند.

موافقان ختنه زنان که بیشترشان در کشورهای مسلمان نشین آفریقا زندگی می کنند، علاوه بر اینکه این عمل را از لحاظ بهداشتی لازم می دانند، معتقدند این عمل از سوی دین اسلام توصیه شده است.

اما این عمل در بسیاری از کشورهای اسلامی جهان انجام نمی شود و ظاهرا سنتی است که ریشه در فرهنگهای آفریقایی دارد.

حتی بسیاری از روحانیون مسلمان بارها این عمل را تقبیح کرده اند، اما ختنه زنان همچنان در چند کشور آفریقایی رواج دارد و حتی بسیاری از مهاجران اهل این کشورها در اروپا از انجام این عمل رویگردان نیستند.

کشورهای مختلف اروپایی و حتی برخی کشورهای آفریقایی قوانینی رسمی علیه انجام ختنه زنان دارند اما دولت ایران تا کنون اقدامی برای جلوگیری از انجام این عمل انجام نداده است.

کانسر تخمدان

 

آیا مبتلا به سرطان تخمدان شده ام؟  

  

 

 

sرطان تخمدان یکی از 5 بیماری رایج در بین زنان می باشد که متاسفانه نگرانی زیادی را برای زنان به همراه دارد. به راستی که شیوع این بیماری به اندازه ای است که تقریبا هر سال 25 هزار زن امریکایی مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند و از هر 5 نفر زن مبتلا ، 4 نفر در مرحله پیشرفته بیماری قرار دارند که مسلما نجات جان بیمار در این شرایط غیر ممکن است. اما اگر شناسایی بیماری سریع و از همان مراحل اولیه شیوع صورت بگیرد ، امکان نجات جان بیمار حداقل برای 5 سال میسر خواهد شد. اما مشکل اصلی تشخیص سریع و درست بیماری است. در واقع نیاز به آزمایشات و تست های قابل تر از آنچه امروز وجود دارد، در این زمینه احساس می شود.

شناخت علائم بیماری
بعد از دهه های متوالی که ادعا می شد ، این بیماری هیچ علامت مشخص و واضحی ندارد، چندین سازمان پزشکی مثل جامعه سرطان  در امریکا توانستند علائم تقریبا اختصاصی زیر را به عنوان علامت شاخص این بیماری اعلام کنند:
1 – تورم و درد شکم یا لگن
2- مشکل در خوردن
3- احساس پری و سیری بلافاصله بعد از غذا خوردن
4- توسعه علائم ادراری مثل افزایش توالی دفع ادرار و یا نیاز به دفع سریع ادرار
اگرچه این علائم در مشکلات معده و به طور کلی ناراحتی های گوارشی نیز مشاهده شده است ولی اگر این علائم را هر روز و برای چندین هفته احساس کردید سریعا به پزشک زنان مراجعه کنید. زیرا این ها می تواند علائم اولیه سرطان تخمدان باشد. بهتر است این تفکر و افسانه که سرطان تخمدان یک قاتل خاموش می باشد را از ذهن بیرون کنید.  باید پذیرفت که بدلیل عدم توجه زنان به این علائم ، تشخیص به موقع با تاخیر مواجه می شود. در حالیکه توجه به این علائم واقعا ضروری است و این علائم اغلب ثابت و مجاب کننده می باشد. اگر چنین است حتما به پزشک مراجعه کرده و در مورد سرطان تخمدان سوال کنید.
توجه به سابقه خانوادگی این بیماری
هر آنچه در مورد سابقه این بیماری در هر دو خانواده پدری و مادری وجود دارد را جست و جو و مطالعه کنید. اگر افراد درجه یک خانواده مثل مادر، خواهر و یا دختر مبتلا به سرطان تخمدان بوده اند، شانس شما در ابتلا به این بیماری نیز زیاد خواهد بود. حتی اگر عمه، خاله ، مادر بزرگ و ... به این بیماری مبتلا بوده اند، احتمال ابتلای شما نیز به مراتب افزایش خواهد یافت. دقیقا همین مساله در مورد احتمال ابتلا به سرطان سینه نیز صادق است. در مجموع خطری که شما را تهدید می کند وابسته به فاکتورهای متعددی مثل گرایش قومی و حتی سن کسانی که مبتلا به این بیماری شده اند ، نیز می باشد. بنابر این اگر افراد خانواده و یا فامیل مبتلا به سرطان سینه یا تخمدان بوده اند حتما به پزشک اطلاع دهید.
انجام معاینات
آزمایشات مختلفی برای تشخیص و حتی اندازه گیری درصد خطر و احتمال ابتلا وجود دارد. اما فراموش نکنید که همه ا ین آزمایشات برای هر کسی انجام نمی شود.
1-    آزمایشات ژنتیکی: تنها 10 درصد از موارد این سرطان مربوط به ژنتیک و یا مسئله وراثت می باشد. اما افراد مبتلا به سرطان سینه 20 تا 40 % بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری می باشند. بنابراین اگر افراد درجه یک خانواده و یا فامیل های نزدیک مبتلا به سرطان سینه و یا تخمدان بوده اند حتما با پزشک در مورد انجام تست ژنتیکی مشورت کنید.
2-    آزمایشات خون: برای تشخیص وجود سرطان لازم است.
3-    اولترا سوند: نام دستگاهی است که امکان تصویر برداری از تخمدان از مجرای واژن میسر می کند. این تست امکان بررسی تغییرات ساختاری تخمدان را فراهم می کند.

فیلم ؛Diagnostic laparoscopy and hysteroscopy؛

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=D69BHy7nM18 

 

 

فیلم لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی تشخیصی  

؛Diagnostic laparoscopy and hysteroscopy؛

سرویکال کاپ

 

 

سرویکال کاپ 

 

 

تصاویری از پیچ خوردگی تخمدان

تصاویری از پیچ خوردگی تخمدان  

 

درد شدید و منقطع - سابقه وجود کیست تخمدان

مورد اورژانس جراحی 

 

 

 

 

تصویر از داخل شکم در حین انجام لاپاروسکوپی گرفته شده است 

 

تصاویری از پیچ خوردگی بیضه

 

تصاویری از پیچ خوردگی بیضه  

 

 

 

 

برای دیدن تصاویر به ادامه مطلب مراجعه نمایید

ادامه مطلب ...