بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

دیابت بارداری

 

دیابت بارداری و دیابتی باردار 

یابت بارداری به حالتی گفته می ‌شود که در آن بدن نسبت به گلوکز (قند خون)، عدم تحمل پیدا می‌ کند و این حالت همیشه اولین بار در زمان بارداری خود را نشان می ‌دهد.

در افراد مبتلا به دیابت بارداری، احتمال ابتلا به دیابت نوع دو بیشتر از بقیه خانم‌ها است. این خانم‌ها معمولا نوزاد بزرگ ‌تری دارند و اغلب گفته می ‌شود وزن بالای جنین هنگام تولد، احتمال دیابت بارداری کشف نشده را مطرح می ‌کند.

برای آشنایی بیشتر با این بیماری خطرناک در دوران بارداری با دکتر ایرج خسرونیا، رییس جامعه متخصصان داخلی ایران، گفتگویی ترتیب داده‌ایم.

یکی از مهم ‌ترین آزمایش ‌هایی که اوایل بارداری برای خانم‌ های باردار انجام می شود، آزمایش قند خون است. چرا قند خون در این دوران این ‌قدر مهم است؟

به نکته بسیار مهمی اشاره کردید. کلید حاملگی سالم برای خانم‌ های مبتلا به دیابت، کنترل دقیق قندخون است. کنترل قندخون باید پیش از دوران بارداری و در طول دوران بارداری انجام شود. کنترل دقیق قندخون، به معنی نگهداری غلظت قند خون نزدیک به حد طبیعی است. برای رسیدن به این کنترل لازم است میان مصرف مواد غذایی، ورزش و تزریق انسولین ، تعادل درستی برقرار شود. از این رو لازم است قندخون به طور مرتب بررسی شود. با کنترل قندخون و مراقبت‌ های مناسب پزشکی، احتمال حاملگی بدون مشکل و تولد نوزاد سالم‌ همانند یک مادر غیردیابتی خواهد بود.

اگر قند خون زنان باردار در دوران بارداری کنترل نشود چه اتفاقی می ‌افتد؟

قندخون و کتون‌هایی که با غلظت بیش از حد طبیعی در خون مادر وجود دارند، از جفت می ‌گذرند و وارد بدن جنین می ‌شوند و احتمال تولد نوزاد با نقایص مادرزادی را افزایش می ‌دهند. بنابراین کنترل درست قندخون بیش از دوران بارداری بسیار مهم است. در طول شش هفته اول بارداری، ارگان‌ های جنین شکل می‌ گیرند. قندخون بالا در طول این هفته ‌ها بر رشد اندام‌های جنین اثر می ‌گذارد و می ‌تواند سبب ایجاد نقایص مادرزادی ‌شود. به دلیل افزایش میزان قندخون جنینی، لوزالمعده ی جنین انسولین بیشتری می ‌سازد، ولی بعد از تولد برای نوزاد توقف ترشح انسولین مشکل است، بنابراین ممکن است سطح قندخون پایین بیفتد. بنابراین توصیه می ‌شود نخست پزشک معالج زنان مبتلا به دیابت و بعد از آن متخصصان زنان، متخصصان داخلی، متخصصان غدد و تغذیه برنامه غذایی صحیح را برای رسیدن به کنترل مطلوب قندخون طراحی نمایند.

در بیماران نوع یک چه راهکاری وجود دارد؟

افراد مبتلا به دیابت نوع یک یا همان دیابت وابسته به انسولین در دوران بارداری، نیاز بدنشان به انسولین زیاد می ‌شود. این افزایش نیاز به ویژه در سه ماه آخر بارداری دیده می ‌شود که به علت وجود هورمون جفت است. هورمون جفت به رشد جنین کمک می ‌کند، اما در همان زمان جلوی فعالیت انسولین بدن مادر را می ‌گیرد در نتیجه نیاز به انسولین افزایش می ‌یابد.

اگر خانم‌ بارداری دیابت نوع دو داشته باشد، چه طور؟

اگر زنان باردار به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، برنامه درمانی عوض می ‌شود. اگر برای کنترل دیابت، قرص‌ های خوراکی پایین آورنده قندخون مصرف می ‌کنید، این قرص ‌ها را به علت ایجاد نقایص جنینی نباید در دوران بارداری استفاده کنید. پزشک شما قبل از باردار شدن ممکن است درمان با انسولین را برای کنترل قندخون شروع کند.

چه پیشنهادی برای تغذیه دوران بارداری برای مبتلایان به دیابت دارید؟

اصولا افراد مبتلا به دیابت، برنامه ‌غذایی مرتبی دارند. در طول حاملگی برای پیشگیری از افزایش یا کاهش زیاد غلظت قندخون لازم است با متخصص تغذیه و پزشک معالج خود مشورت و با این کار به کنترل قندخون خود کمک کنید. اگر وزن شما در شروع حاملگی بیش از حد معمول بود نباید سعی کنید وزن خود را کم کنید. پزشک و متخصص تغذیه درباره شیوه افزایش وزن در طول دوران بارداری شما را راهنمایی خواهند کرد. اگر در شروع حاملگی وزن مطلوب داشته باشید، انتظار می ‌رود تا پایان بارداری 7 تا 11 کیلوگرم اضافه وزن پیدا کنید. خانم‌ های لاغر لازم است افزایش وزن بیشتری در طول بارداری داشته باشند.

تحرک بدنی و نرمش در کنترل دیابت مادران باردار چه ‌قدر موثر است؟

تحرک بدنی یا ورزش به ویژه در دیابتی‌ های نوع 2 یکی از اصول اساسی درمان است. همان‌ طور که می‌ دانید، ورزش همراه با برنامه غذایی صحیح، در کنترل قندخون نقش اساسی دارد. درباره ورزش کردن در دوران بارداری نیز سوالاتی برای تان مطرح می ‌شود که دراین ‌باره باید با متخصصان آموزش دیابت مشورت کنید. ورزش در دوران بارداری به وضعیت سلامت شما کمک می ‌کند.

آیا همه مادران دیابتی و بادار می‌ توانند ورزش کنند؟

پرفشاری خون ، مشکلات چشمی، کلیوی یا قلبی، آسیب‌ های عروقی و آسیب اعصاب از مواردی هستند که لازم است درباره خطرهای ورزش برای آنها در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. به‌ طور کلی در دوران بارداری نباید ورزش ‌های کششی اندام یا به اصطلاح ورزش‌های کششی سنگین انجام دهید. بهترین ورزش‌ ها برای دوران بارداری، پیاده ‌روی و شنا است.

از بین سزارین و زایمان طبیعی چه روشی را برای مادران دیابتی و باردار توصیه می ‌کنید؟

نزدیک زمان زایمان، پزشک جنین را از نظر میزان رشد و وضعیت سلامت بررسی می‌ کند و سپس درباره شیوه زایمان تصمیم می ‌گیرد. ممکن است به طور طبیعی زایمان انجام شود یا بنا به نظر پزشک، زایمان به شیوه سزارین انجام شود. شیوه زایمان اثری بر نوزاد ندارد. پزشک تلاش می‌ کند در طول زایمان و تولد نوزاد، قندخون شما را کنترل کند. در شروع زایمان نیاز به انسولین کم می ‌شود، به گونه ‌ای که گاهی اوقات در طول زایمان یا حتی 24 ساعت پس از تولد نوزاد، به تزریق انسولین احتیاج نیست.

و پس از تولد نوزاد، چه؟

پس از تولد نوزاد بدن زائو به علت فعالیت زیاد در دوران بارداری، به استراحت نیاز دارد. برخی مادران در طول چند هفته اول پس از تولد، میزان قندخون‌ شان بهتر می‌ شود و بعضی دیگر قند خون ‌شان به سرعت بالا می ‌رود. بنابراین وضعیت کنترل قندخون در این مدت قابل پیش ‌بینی نیست. تغذیه نوزاد با شیرمادر برای مادران دیابتی بسیار مناسب است اما ممکن است غلظت قندخون قابل پیش‌بینی نباشد. همچنین ممکن است تغییر در الگوی خواب و غذا سبب افت قندخون شما ‌شود.

از این ‌رو همانند دوران پیش از بارداری در کنترل قند خون، جانب احتیاط را رها نکنید.

و حرف آخر؟

در طی شیردهی یا پیش از آن، یک میان ‌وعده حاوی پروتئین و کربوهیدرات(ساندویچ، نان و گوشت) مصرف کنید. همچنین به مقدار کافی مایعات بنوشید. در حین شیردهی آب یا چای بدون شیرینی مصرف کنید و اگر در طول شیردهی دچار کاهش قندخون شدید، شیردهی را متوقف سازید و برای برطرف کردن حالت افت قندخون، غذا مصرف کنید 

 

پرسش و پاسخ

پیام  

 

دوستان عزیز با سلام و با تشکر از حسن توجه شما .  

با توجه به عنوان ویلاگ این سایت در مورد بیماریهای زنان و زایمان و نازایی راه اندازی شده است  

لطفا از سوالات تکراری در مورد تعیین روز تخمک گذاری و درصداحتمال حاملگی خودداری نمایید  

متشکرم.  

دکتر پورقربان  

 


 

سلام ببخشید میخواستم بدونم طول آلت و کلفتی آلت در ارضا شدن زن تاثیر داره یا خیر؟
پاسخ:
با سلام
این سوالات مربوط به رشته سکسولوژی میشه که جزء تحصیلات ما اصلا نبوده .
بهار
IP: 78.38.201.5
چهارشنبه 6 آبان 1388 ساعت 14:56
با سلام و خسته نباشید.از روی نا اگاهی مرتکب اشتباهی شدم وبه متخصص مراجعه کردم ولی علت مراجعه را به دکتر راست نگفتم. ولی ایشان بعد از معاینه گفت که اتفاقی نیفتاده.با دکتر دیگری صحبت کردو همین نظر را دادن. سوالم این است که امکان دارد دکتر فهمیده باشد که علت مراجع را دروغ گفتم و ایشان هم واقعیت را به من نگفته باشد؟ممنون میشم پاسخ بدهید.
پاسخ:
اگر تنها باشید حتما راستشو بهتون می گن
اگر با یکی دیگه رفته باشین تا خودتون نپرسین جلوی اون چیزی نمی گن.
فرزانه
IP: 95.38.46.60
چهارشنبه 6 آبان 1388 ساعت 15:31
با سلام.سوالی داشتم ممنون میشم جواب بدید:ایا خارج شدن باد از رحم علت خاصی دارد؟

پاسخ:
معمولا عادی هست و علت خاصی ندارد.
هما
IP: 95.38.46.60
چهارشنبه 6 آبان 1388 ساعت 16:31
سلام خسته نباشید
لطفا توضیحات بیشتر در مورد صحت یا اشتباه ازمایشهای بتا تیتر و بتا هاش سی جی بدهید تا اگاهی ما بیشتر شود.
                                                                     

                                                                           با تشکر
پاسخ:
با سلا م فیروزه جان
آزمایش بتا معمولا درست هست و خیلی بندرت ممکن هست جواب اشتباه بوده باشد .
در حاملگی های طبیعی معمولا هر ۴۸ ساعت مقدار بتا اچ سی جی دو برابر می شود و اگر افزایش کمتر از این حد باشد ممکن است مشکلی در روند حاملگی وجود داشته باشد .تیتراژ خیلی بالا هم ممکن است مربوط به حاملگی دو یا چند قلویی و یا حاملگی مولار باشد.
بعد از سقط تا چند روز یا دو هفته و بعد از زایمان طبیعی و یا مول گاهی تا ۹ هفته ممکن است ازمایش بتا همچنان مثبت باشد.
فیروزه
RAZAVI_442@YAHOO.COM
IP: 80.253.147.251
پنجشنبه 7 آبان 1388 ساعت 01:23
سلام، من اسفند ۸۷ سقط در دوماهگی داشتم که خودش دفع شدوازمرداد ۸۸دوباره تصمیم به بارداری گرفتم که هنوز باردار نشدم البته آزمایش اسپرم شوهرم خوبه دکترگفته یک دوره ASAمصرف کن اگه باردار نشدی باید SIS انجام بدهم .این قرص چه فایده ای داره؟ودر انجام SIS چکار می کنند؟ لطفاجوابما بدید. سپاسگزارم.
پاسخ:
سلام
منظور شما رو از سیس نمی فهمم.!!!
مرجان
baghi56@yahoo.com
IP: 217.219.6.149
پنجشنبه 7 آبان 1388 ساعت 09:50
سلام خسته نباشید، من وقتی که 17 سالم بود رابطه جنسی با شخصی داشتم ایشون قبلا مبتلا به سوزاک شده بود و انطور که گفت درمان کرده بود بعد از آن من مبتلا به زگیل تناسلی شدم و درمان کردم.الان 25 سالمه و من یعد از درمان زگیل مدتی بعد ترمیم پرده کردم.با وجود گذشت چند سال من احساس بعدی نسبت به بیماری دارم آیا ممکن هست داخل ناحیه تناسلیم زگیل زده باشه و زیاد بشه؟قبلا زگیل که زده بود یک دانه روی لبها بود. الان فکر میکنم یک زگیل خیلی کوچک اطراف ناحیه تناسلیم زدم اندازش نه تغییر کرده و نه زیاد شده آیا میتونه ربطی به بیماری زگیل تناسلی داشته باشه؟
پاسخ:
سلام
این ویروس معمولا داخل سلولها باقی می ماند و احتمال عود زگیل تناسلی وجود دارد . البته خیلی جای نگرانی نیست و می توانید این زگیلها را با مراجعه به پزشک از بین ببرید.
دینا
IP: 65.49.2.15
جمعه 8 آبان 1388 ساعت 00:30
سلام
خسته نباشید
من در سن ۱۳ سالگی مورد تجاوز قرار گرفتم.الان ۲۳ سال دارم
در آن موقع خون ریزی نداشتم.در همه این سالها با کابوس اینکه پرده بکارتم پاره شده باشد زندگی کردم.این موضوع را همشه مخفی نگه داشتم.در شهرستان کوچکی زندگی می کنم.امکان مراجعه به دکتر را ندارم.الان خاستگار آمده و در شرف ازدواج هستم.از نظر روحی خیلی تحت فشار هستم.
لطفا مر راهنمایی کنید.
پاسخ:
با سلام
اگر خونریزی نداشتید یه معاینه پزشکی بشید بهتر هست شاید اصلا پارگی وجود نداشته باشد .
مریم
IP: 65.49.14.11
جمعه 8 آبان 1388 ساعت 08:18

 

 با سلام و خسته نباشید
دختری 28 ساله و مجرد هستم.از یک سال پیش دردهایی در قسمت پایین شکم داشتم که با مراجعه و بررسی، علتی برای آن نیافتم(متأسفانه تشخیص داده نشد). سه ماه پیش دوباره درد داشتم که بازهم پزشک با دیدن سونوگرافی گفت که چیز خاصی نیست. پریود منظمی دارم.هفته گذشته براثر درد شدید به اورژانس بیمارستان مراجعه کردم و در سونوگرافی یک کیست هموراژیک به قطر 65 میلیمتر در تخمدان سمت راستم دیده شد. پزشکم آمپول دیفرلین و یک هفته استراحت تجویز کرد، تا پس از 28 روز و قبل از تزریق بعدی دوباره سونوگرافی کنم که اگر کوچکتر شده درمان را ادامه و در غیر اینصورت جراحی کنم. من مربی ورزش و مدرس دانشگاه هستم. از هر فعالیتی منع شده ام و ممکن است کارم را از دست بدهم.چند سؤال دارم:1. آیا این کیست با دارو درمان می شود یا حتما باید جراحی کنم؟2. آیا در جراحی، تخمدان هم برداشته می شود؟3. آیا در آینده برای ازدواج و حاملگی مشکل خواهم داشت؟4.  آیا راهی برای پیشگیری وجو دارد؟
با تشکر فراوان
پاسخ :  با سلام  

باید دو ماه صبر کنید اگر از بین نرفت و یا دچار درد بسیار شدید یا خونریزی داخل شکم شدید عمل جراحی باید انجام گیرد ولی معموولا خود بخود از بین می رود.

 


بقیه در ادامه مطلب : 

 

ادامه مطلب ...

دختر یا پسر

 

دختر یا پسر  

 

مطالب زیادی در این زمینه از قبل در سایت موجود است ولی بعلت سوالات مکرر عزیزان باز عمده مطالب موجود را در زیر یاداور میشوم  

  

 

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید ...... 

 

 

 

ادامه مطلب ...

ایودی میرنا

 

 

ایو دی میرنا  

( ایو دی هورمونی)  

 

.

What  you shoud know about Mirena:

  • Mirena is over 99% effective at preventing pregnancy and is one of the most efficacious forms of birth control
  • Mirena works for as long as you want, for up to 5 years
  • Mirena can be removed by your healthcare provider at any time during the 5-year period, or when you want to try to become pregnant*
  • Mirena has been chosen by over 12 million women worldwide, 2 million in the US  
  •  
  • IMPORTANT SAFETY INFORMATION ABOUT MIRENA
    Only you and your healthcare provider can decide if Mirena is right for you. Mirena is recommended for women who have had a child.

    • Do not use Mirena if you have a pelvic infection, get infections easily or have certain cancers. Less than 1% of users get a serious infection called pelvic inflammatory disease. Talk to your healthcare provider about problems related to this condition.
    • Mirena may attach to or go through the wall of the uterus and cause other problems. If Mirena comes out, use back-up birth control and call your healthcare provider.
    • In the unlikely event you get pregnant while using Mirena, seek emergency care because continuing pregnancy with an intrauterine device may result in loss of pregnancy or loss of fertility.
    • Ovarian cysts may occur and usually disappear.
    • Bleeding and spotting may increase in the first few months and continue to be irregular. Periods may become shorter, lighter or even stop.  

روشهای پیشگیری از بارداری

 

 پیشگیری همیشه بهتر از درمان هست خصوصا در مواردی که پای موجود دیگری در میان است

 

  

 

 

روشهای پیشگیری از بارداری 

 

 

   

 

  

قرص پیشگیری از بارداری اورژانسی  

 

 

  

 

برچسب های پیشگیری از بارداری  

 

هفته ای یک چسب برای سه هفته و یک هفته بدون جسب 

 

با نام  

 

Evra Patch  

 

 

  

 

ای یو دی   

 

 

 

نورپلنت (ایمپلنت) 

 

 

 قرصهای ضد بارداری 

 

 

 

 

حلقه واژینال ضد بارداری 

نوا رینگ  

 

 

 

 

آمپولهای ضد بارداری 

 

 

 

اسفنجهای ضد بارداری  (واژینال) 

 

 

 

سرویکال کاپ 

 

 

 

دیافراگم

  

  

 

کاندوم زنانه 

 

 

 

اسپرمیسید 

  

 

 

 

و روشهای طبیعی  

 

وررشهای ککل

 

 

  

احتمالا همه با ورزشهای کگل برای تقویت عضلات  

اطراف واژن خصوصا بعد از زایمان طبیعی آشنا می باشید  

این وسیله برای کمک به درست انجام دادن این ورزشها  

در دسترس می باشد و در کتابها همیشه استفاده از آن توصیه 

میگردد.  ولی ظاهرا بعلت گران بودن آن . این وسیله در بازار ایران 

 یافت نمی شود  امید که سازندگان لوازم طبی در صدد تولید این وسیله  

بسیار ساده برایند  

تا از بیشتر اعمال جراحی غیر ضروری جهت تنگ نمودن واژن یا 

 بی اختیاری استرسی ادرار 

و ... اجتناب گردد  

 

http://www.shopinprivate.com/femvagweigtr.html 

 

 

کاندوم حاوی ویبراتور

 

 کاندوم حاوی ویبراتور  

 

 

در خانمهایی که با مشکلات انورگاسمی مواجهند 

این نوع کاندوم زنانه دارای حلقه ویبراتور می باشد که  

در حین مقاربت جنسی میتواند  

به رسیدن به ارگاسم کمک نماید

 

http://www.shopinprivate.com/vibconxtremr.html