بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

کلپوسکوپی

 

کلپوسکوپی  

 

یکی از ترسناک ترین زمانها در زندگی هر خانم . زمانیست که پزشک او ابراز می نماید که جواب پاپ اسمیر او غیر طبیعی می باشد. 

اگر چه بیشتر بیماران فکر می کنند پاپ اسمیر غیر طبیعی مساوی با داشتن سرطان دهانه رحم می باشد ولی در حقیقت اینطور نیست و در اکثر اوقات این حالت در اثر طرایط خوش خیم دیگر رخ میدهد و شایعترین علت آن معمولا در اثز التهاب و عفونت می باشد. 

در واقع پاپ اسمیر یک تست بیماریابی (اسکرینینگ) می باشد و تست تشخیصی( دیاگنوستیک) نیست و در صورت مثبت بودن جواب آن باید با آزمایشات دیگر این پاسخ تائید گردد. 

جهت اینکار  از وسیله ای بنام کلپوسکوپ استفاده میشود که متخصص زنان با این وسیله نگاه دقیق تری به دهانه رحم می نماید 

کلپوسکوپی در اصل مشاهده سرویکس( دهانه رحم با لنز و بزرگنمایی 40 تا 100 برابر می باشد و لذا عملی بیخطر و بدون درد می باشد و بدین ترتیب از نقاط مشکوک نمونه بیوپسی گرفته میشود تا بار دیگر این نمونه در زیر میکروسکوپ مشاهده و پاسخ بطور قطعی تعیین گردد. 

 

نمونه ای از تصاویر کلپوسکوپی:   


  

  

 

دستگاه کلپوسکوپی 


 


  

 نمای سرویکس (دهانه رحم) در کلپوسکوپی 


  

تصویر  مراحل مختلف تا ایجاد سرطان دهانه رحم در زیر میکروسکوپ  

 


نظرات 3 + ارسال نظر
سیما شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 04:02 ب.ظ

با سلام من 28 سال دارم و 2 سال ازدواج کردم تا شش ماه قبل برخی اوقات از استخر عمومی استفاده می کردم مدت زیادی بود که دچار ترشحاتی بودم که به خصوص با افزایش فعالیت های جسمانی افزایش پیدا می کرد ولی چون هیچ گاه سوزش یا خارشی نداشتم فکرمی کردم این ترشحات در زنان طبیعی است تا این که در آبان ماه به پیش یک لیسانس مامایی رفتم ( در منطقه ای محروم زندگی می کنم که دکتر زنان گاهی به اینجا می آید) بعد از معاینه به من قرص وپماد کلوتریمازول را دادند که فایده ایی نداشت بنا به توصیه ایشان مدتی از تشت آب و سرکه استفاده کردم که کمی موثر بود ولی نه چندان و تست پاپ اسمیر دادم که جواب Moderate Inflammation بود به تهران رفتم و دکتری دوباره به من پمادی گیاهی از همان خانواده کلوتریمازول را داد و گفت زخم دارم دارو را استفاده کردم ولی بهبودی ندیدم دوبار ه به تهران رفتم ولی دکترقبلی در سفر بود ناچار به دکتر زنان جدیدی رفتم که گفت زخم نداری ولی ترشح داری به من قرص واژینال داد و تست پاپ اسمیر گرفت جواب آزمایش خوب بود و من الان 2 روز است که قرص ها را تمام کردم ولی همچنان کمی ترشح دارم که نمی دانم طبیعی است یا نه .ضمنا برای نزدیکی همیشه از کاندوم استفاده می کنم به جز 1 ماه در سال که از قرص ضد بارداری استفاده می کنم. لطفا راهنماییم کنید چون تا 2 ماه دیگر نمی توانم از اینجایی که هستم خارج شوم و به دکتر بروم. یک دکتر پوست متخصص بیماریهای پوستی همسرم رامعاینه کرد و گفت مشکلی ندارد ولی به من گفت بازهم از پماد کلوتریمازول استفاده کنم چون معتقد بود بیماری های قارچی عود کننده هستند.

با سلام
ترشحات بیش از حد دهانه رحم گاهی مربوط به سرویسیت مزمن می باشد که در این حالت عفونت و التهاب مزمن باعث تحریک غدد اندوسرویکس و افزایش ترشحات می شود
البته اگر در معایته و پاپ اسمیر مشکل خاصی وجود نداشته باشد موردی ندارد و اگر ناراحت کننده باشد می تواند از عمل فریز برای از بین بردن این حالت استفاده نمود

ننن جمعه 26 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 11:56 ب.ظ

سلام خانوم دکتر، من ایران نیستم،چهار ساله ازدواج کردم ،برای بچه دری اقدام کردم که فلان ستوپ کردم،البته لاپاراسکوپی هم کردم،و داخله رحم ی میومی سه سنتی دارم،سواله اولم،اینجا میگن نمیشه میوم من را برداران،چون کله رحم میرود ،،آیا نظاره شما هم همین است ؟ و سواله دوم،،،من در استانی سی سالگی تسته پاپ اسمیر دادم،،،مشکوک بود،،،و رفتم پیشه متخسس که با با دوربین نگاه کرد ،،به من هم نشون داد،قسمتی از دهانه سفید رنگ شده،اما قرمز و خونی نبود ،یک نمونه هم برداشت، به من گفت باید جراحی بشی ،من گفتم دارو،،گفت نه،،،اما هیچ کدوم از این روش ها که من هم میدونسام از قبل،،،مسله فریز یا چیزی دیگه رو ناگفت،،،،من خیلی نگرانم،که میخاد چی کار کنه بام،شما چه پیشنهادی دارین،؟ گفت میخاد ون قسمت رو برداره، آیا برام خطر ناکه ؟ بدان میخام بچه در شام،،،چه پیشنهادی میکنید،،،،دسته شما دکتر جای ایران رو باید بوسید،،،،،،تو رو خدا زودتر به من جواب بدین،،تا مشخس کنم که چه روشی میخام به این دکترها و تو درده سر نیوفتم از نا آگاهی ،با سپاس فراوان

با سلام
1- اگر تست دهانه رحم بعد از کلپوسکوپی هم غیر طبیعی بوده است باید حتما این عمل را انجام دهید
در این عمل LETZ اصطلاحا قسمت اسیب دیده دهانه رحم برداشته می شود و بعد ها به حای ان بافت طبیعی تشکیل خواهد شد این عمل سر پایی بوده و نگرانی خاصی ندارد
در مورد میوم رحمی اگر این میوم در حفره داخل رحم باشد ( sub mucosal) نیاز به جراحی خواهد داشت ولی اگر فقط در دیواره رحم باشد مشکلی ایجاد نمی کند و نیاز به عمل هم ندارد

پری شنبه 18 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:02 ب.ظ

سلام میشه لطفا جواب ازمایش من هم تفسیر کنید ممنون میشم

poor preservation
inflammation moderate
Reactive changes Repair changes
دکتر من ترشحات دارم که دکترم به من پماد کلیندامایسین دادن و کپسول ازیترو مایسین و قرص مترونیدازول در ضمن دکتر به من گفتند که زخم دهانه رحم داری و بعد از پریود بیا فریز کنم ایا با این جواب ازمایش من حتما باید فریز کنم یا بوسیله دارو هم امکان خوب شدن من وجود داره باز هم ممنون از شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد