بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

آشنایی با میکروب هایی که موجب عفونت می شوند

 

آشنایی با میکروب هایی که موجب عفونت می شوند: 

 

ملیون ها موجود زنده میکروسکوپی اطراف شما زندگی می کنند- در هوا ، آب، خاک و در بدن شما. برخی از آنها شما را سالم نگه می دارند، اما دیگران شما را بیمار می کنند.

باکتری ها، ویروس ها و دیگر موجودات زنده عفونی هر جایی زندگی می کنند. شما می توانید آنها را در هوا، در غذا، گیاهان و حیوانات بیابید:در خاک و در آب و در هر سطح دیگری- شامل بدن خودتان.آنها اندازه هایی از یک سلول میکروسکوپی کرم های انگلی که می توانند به اندازه چند پا طول رشد کنند.

بیشتر این موجودات زنده(میکروب ها) به شما صدمه نمی زنند. اما دیگران می توانند باعث عفونت شوند.سیستم ایمنی شما را در برابر فراوانی این عوامل عفونت زا محافظت می کنند، و در زمان هایی تکلیف خود را انجام میدهند.ویروس ها و باکتری ها حریفان زیرکی هستند و دائما در جستجوی راه های جدید برای رخنه به سیستم دفاعی ایمنی شما هستند.

اما شما می توانید به سیستم ایمنی خود یک شانس مبارزه بدهید با فهمیدن کمی در باره انواع میکروب ها ، آنچه که شما باید انجام دهید برای پیشگیری از عفونت و تحت چه شرایطی شما باید در جستجوی مراقبت پزشکی باشید.

عوامل عفونی: انبوهی از مهاجمان میکروسکوپی

باکتری

باکتری موجود زنده تک سلولی است که فقط به وسیله میکروسکوپ قابل رویت است.آنها آنقدر کوچک هستند که اگر هزار تا از آنها را ته به ته بگذارید تنها می توانند ته یک پاک کن مداد را پر کنند. آنها به شکل های میله های کوتاه، کروی، یا مارپیچی هستند. آنها معمولا خودکفا هستند و به وسیله تقسیم تکثیر می شوند.

در میان اولین اشکال زندگی بر کره خاکی، باکتری موفق به گشودن راه برای زندگی در تنوعی از آب و هوا را دارد.بعضی می توانند در گرمای سوزان و سرمای منجمد کننده پایداری کنند ، و دیگران می توانند در میزان تشعشعاتی که برای زندگی انسان کشنده باشد زنده بمانند. خیلی از باکتری ها ، هرچند که، محیط ملایم یک بدن سالم را ترجیح می دهند.

همه باکتری ها زیان آور نیستند. در حقیقت، کمتر از 1% علت بیماریها، و برخی از باکتریهایی که در بدن شما زندگی می کنند واقعا برای شما خوب هستند. برای مثل،Lactobacillus acidophilus لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس- یک باکتری بی ضرر که در روده شما اقامت دارد- کمک به شما در هضم غذا ، انهدام برخی موجودات زنده ای که موجب بیماری می شوند و و فراهم آوردن مواد مغذی برای بدن شما می کند.

ولی وقتی باکتری های عفونت زا وارد بدن شما می شوند، آنها می توانند ایجاد بیماری کنند.آنها به سرعت تکثیر می شوند ، و خیلی از آنها تولید سم می کنند- مواد شیمیایی قدرتمندی که صدمه به سلول های خاص در بافتی که به آنها حمله می کنند می زنند.آنچه که باعث می شود شما بیمار شوید. میکربی که موجب سوزاک می شود (گونوکوک) یک نمونه از باکتری های مهاجم است.دیگران شامل برخی گونه های باکتری اشریشیا کولی- بهتر شناخته می شود با E.coli- که ایجاد اسهال می کند و اغلب اوقات در میان غذاهای آلوده تجمع می یابند. دیگر وضعیت ها که به وسیله باکتری ها ایجاد می شود شامل گلودرد استرپی و عفونت استاف است.

ویروسها

در ساده ترین شکل،یک ویروس یک کپسول است که محتوی مواد ژنتیکی است- ویروسهای  دی ان آ یا آر ان آ DNA or RNA حتی باریکتر از باکتری هستند. برای دیدن آنها ، دانشمندان باید از میکروسکوپ الکترونیکی استفاده کنند، یک دستگاه بسیار قدرتمند که تولید تصاویر از اشیاء ریز می کند.برای تجسم اندازه آن ، در نظر بگیرید که، بر طبق گفته انجمن میکروب شناسی امریکا، اگر شما یک ویروس را به اندازه یک توپ بیس بال بزرگ کنید، باکتری تقریبا به اندازه تپه ماهور. و سلول به اندازه زمین بازی.

ماموریت اصلی یک ویروس تولید مثل است.هرچند که، برخلاف باکتری ویروس ها خود کفا نیستند- آنها نیاز به یک میزبان مناسب برای تولید مثل هستند.وقتی که یک ویروس به بدن شما حمله می کند، آن وارد برخی از سلول های شما شده و غلبه می یابد و سلول های میزبان را آموزش می دهد به تولید آنچه برای تولید مثل خودش لازم دارد. سلولهای میزبان سرانجام در خلال این روند نابود می شوند. فلج اطفالpolio ایدزAIDS و سرماخوردگی همه بیماریهای ویروسی هستند.

قارچ

کپک هاMolds  ، مخمرهاYeasts و Mashrooms از انواع قارچ ها هستند. این موجودات زنده تک سلولی کمی بزرگتر از باکتری ها هستند، اگرچه برخی mushroom  ها چند سلولی و بطور واضح با چشم قابل رویت هستند- برای مثال، شما ممکن است رشد mashroom را در مناطق پر درخت و یا حیاط پشتی خانه خود ببینید. Mashroom ها عفونی نیستند، ولی اغلب مخمرها و کپک ها می توانند چنین باشند.

قارچ در هوا ، آب، خاک و بر گیاهان زندگی می کند. آنها می توانند در بدن شما بدون اینکه بیماری ایجاد کنند زندگی کنند. برخی قارچ ها استفاده های پر منفعتی دارند. برای مثال، پنی سیلین- یک آنتی بیوتیک که باکتری های مضر را در بدن شما می کشد- از مشتقات قارچ ها است.قارچ همچنین از ضروریات ساختن برخی غذاها است، مانند نان، پنیر و ماست.

دیگر قارچها سودمند نیستند و می توانند موجب بیماری شوند.یک مثال کاندیدا است –قارچی که می تواند ایجاد عفونت کند. کاندیدا می تواند ایجاد برفک یک عفونت دهان و حلق کند- در نوزادان، در افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، و در افراد با سیستم ایمنی ضعیف. آن مسئول اغلب انواع عفونت های قنداقdiaper rash است.

تک یاختگانprotozoa

تک یاختگان موجودات زنده تک سلولی هستند که رفتارشان مانند حیوانات خیلی ریز است شکار می کنند و بصورت اجتماعی زندگی می کنند. تک یاختگان می توانند در بدن شما به عنوان انگل زندگی کنند.خیلی از تک یاختگان در روده شما سکنی گرفته و بی ضرر هستند.دیگران باعث بیماری می شوند، مانند سال 1993 که کریپتوس پرودیوم پاروم به منبع آب میلواک، حمله کرد و بیش از 400000 نفر را بیمار کرد.اغلب این موجودات زنده قسمتی از چرخه زندگی خود را بیرون بدن انسان یا دیگر میزبانان میگذرانند، زندگی در غذا، خاک، آب یا حشرات.

اغلب تک یاختگان میکروسکوپی هستند، اما چند استثنا وجود دارد.یک گونه تک یاخته ساکن اقیانوس (foraminifer) می تواند تا بیش از 2 اینچ قطر رشد کند.

برخی تک یاختگان از طریق غذایی که می خورید یا از طریق آبی که می نوشید به بدن شما حمله می کنند.دیگران می توانند از طریق تماس جنسی منتقل شوند.برخی تکیه به دیگر موجودات زنده می کنند و خود را تحمیل می کنند برای انتقال از فردی به فرد دیگر. مالاریا یکی از مثال ها است که بوسیله یک پارازیت تحمیل شده بر دیگری ایجاد می کند.حشره ناقل پارازیت کشنده پلاسمودیوم است، که موجب بیماری می شود.

کرم ها

کرم ها در میان بزرگترین پارازیت ها هستند. کلمه"helminth" از یونان به معنی کرم(worm) است.اگر این انگل یا تخم آن وارد بدن شما شود، آنها در روده، ریه، کبد، پوست یا مغز شما اقامت می گزینند و مواد مغذی بدن شما را از بین می برند. شایعترین کرم ها کرم کدو و کرم های پهن  است.

بزرگترین کرم های گرد بین 6 تا 14 اینچ است. اما تصور کنید که کرم کدو می تواند تا 25 پا یا بزرگتر رشد کند.کرم کدو از صدها قسمت ساخته شده است، هر کدام از آنها می تواند شکسته شده و به یک کرم جدید تبدیل شود.

درک عفونت در مقابل بیماری

اختلاف مشخصی بین عفونت و بیماری وجود دارد. عفونت، اغلب اولین قدم است، اتفاق می افتد، وقتی باکتری، ویروس ها، یا دیگر میکروب ها وارد بدن شما شده و شروع به تکثیر می کنند.بیماری زمانی رخ می دهد که سلول ها در بدن شما صدمه دیده باشند- در نتیجه یک عفونت- و علائم و نشانه های بیماری ظاهر شود.

در پاسخ به عفونت، سیستم ایمنی شما جهش به عمل می کند. یک ارتش از گلبول های سفید، پاد تن ها و دیگر مکانیزم ها کار می کنند که بدن شما را رهایی دهند از هر آنچه موجب عفونت شده است.برای مثال در مبارزه با سرماخوردگی، بدن شما ممکن است واکنش نشان دهد با تب، سرفه و عطسه.

دفع کردن عفونت

بهترین راه برای بدون بیماری بودن چیست؟ پیشگیری از عفونت ها از اتفاق افتادن در اولین مکان. شما می توانید از عفونت ها پیشگیری کنید به وسیله شیوه های ساده مانند شستن دستها به صورت منظم، واکسیناسیون و داروهای مناسب.

-          شستن دستها. در اغلب چشم اندازها، شستشوی دستها یکی از ساده ترین راه ها و موثرترین راه های حفاظت شما از اغلب عفونت ها است.دستهای خود را کاملا بشوئید قبل از اینکه به تهیه یا خوردن غذا بپردازید، بعد از سرفه و عطسه، بعد از تعویض کهنه بچه، و بعد از استفاده از توالت چنین کنید.وقتی که صابون و آب به آسانی در دسترس نیست، ژل های مطابق با اصول بهداشتی می تواند محافظت را به ارمغان آورد.

-          واکسن ها. واکسیناسیون بهترین خط دفاعی برای اغلب بیماری ها است. هر چه محققان بیشتر در باره علت بیماری ها می فهمند، لیست بیماری هایی که به وسیله واکسن پیشگیری می شود از رشد بیشتری برخوردار می شود.در حال حاضر بیش از یک دوجین است. بیشتر واکسن ها در کودکی داده می شود، ولی بالغین هنوز نیاز به واکسنه شدن برای پیشگیری از بیماری ها دارند، مانند کزاز و آنفلوانزا.

-          داروها. برخی داروها می توانند کمک به شما از مساعد شدن به عوامل عفونت زا کنند. برای مثال، گرفتن داروهای ضد انگل ممکن است شما را حفاظت کند از مالاریا اگر شما مسافرت کنید یا زندگی کند در محلی که در آنجا خطر مالاریا زیاد است.بعد از در معرض قرار گرفتن با میکروب های مشخص مانند آنهایی که موجب مننژیت باکتریایی می شود، پزشک شما ممکن است توصیه به آنتی بیوتیک برای پایین آوردن خطر شما از عفونت کند.یا شما ممکن است از یک پماد یا کرم آنتی بیوتیک برای بریدگی های جزئی و خراش ها استفاده کنید.اما استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها در اغلب موارد توصیه نمی شود. این نمی تواند پیشگیری از عفونت های باکتریایی کند و در عوض ممکن است ایجاد مقاومت بیشتر کند، که گونه های سخت تر به درمان در زمانی که عفونت اتفاق می افتد ایجاد شود.

وقتی که باید در جستجوی مراقبت پزشکی بود

اگر شما فکر می کنید که دچار یک بیماری عفونی شده اید، با پزشک خود تماس بگیرید.اگر چه برخی از بیماریهای عفونی مانند سرماخوردگی، ممکن است نیازی به ملاقات پزشک نداشته باشد، دیگران باید به مراکز حرفه ای خاص مراجعه کنند.

در جستجوی مراقبت های پزشکی باشید اگر شما شک دارید که یک عفونت داشته باشید و شما هر کدام از موارد زیر را تجربه کرده باشید:

-          حیوان گزیدگی

-          مشکل تنفسی

-          سرفه ای که بیشتر از یک هفته طول بکشد

-          تب 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر

-          مراحلی از نبض تند

-          بثورات جلدی، بخصوص اگر همراه با تب باشد

-          عرق کردن

-          تاری دید یا هر گونه مشکل بینایی

-          استفراغ

-          سردرد غیر معمول و شدید

پزشک شما می تواند آزمایشات تشخیصی را برای شما اگر شما عفونی باشید، برای یافتن شدت بیماری و بهترین شیوه درمان  سفارش دهد.

MayoClinic

نظرات 4 + ارسال نظر
یاس شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 09:50 ب.ظ

سلام.من یه سوال دارم.در خانم حامله در سه ماهه ۲ و۳ با عفوتن کاندیدایی میتونیم قرص واژینال کلوتریمازول بدیم یا اینکه قرص واژینال مشکل داره/خواهش میکنم منو راهنمایی کنید

با سلام
نه مشکل خاصی نداره میتونید استفاده کنید

یاس شنبه 8 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 11:02 ق.ظ

سلام.از اینکه من رو راهنمایی کردید بسیار سپاسگذام.راستی سال نو مبارک با کلی آرزوهای خوب.

sara سه‌شنبه 6 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 06:39 ب.ظ

salam age kasi bi ekhtiar mayeye badanesh biad be meghdare zia bedune tahrik che bimarie? hamin ofunate?

عفونت معمولا با بوی بد و رنگ بد همراه است ولی گاهی ترشحات طبیعی در بعضی افراد بسیار زیادند و موجب بروز این حالت میشوند.

بهار پنج‌شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 01:01 ق.ظ

با سلام وخسته نباشید
دکتر به من گفته زگیل تناسلی دارم وآزمایش hpvداده میشه بگید آیا خطرناکه؟درمان داره؟میتونم حامله بشم؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد