بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم

 

هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم

 

از انجائیکه هم پاتولوژی لوله ها و هم رحم را نشان میدهد هیستروسالپنگوگرافی (HSG) یکی از مراحل اصلی بررسی های اولیه ناباروری می باشد . HSG روشی قابل اعتماد بوده و بخوبی تحمل می شود . علاوه بر کاربرد تشخیصی این روش اثرات درمانی نیز دارد  

ادامه مطلب........ 


هیستروسالپنگوگرافی

از انجائیکه هم پاتولوژی لوله ها و هم رحم را نشان میدهد هیستروسالپنگوگرافی (HSG) یکی از مراحل اصلی بررسی های اولیه ناباروری می باشد . HSG روشی قابل اعتماد بوده و بخوبی تحمل می شود . علاوه بر کاربرد تشخیصی این روش اثرات درمانی نیز دارد .یک مطالعه راندومایز کنترل ترایال که ماده  کنتراست روغنی و اب را در HSG  در بیماران نابارور با هم مقایسه می نمودمیزان حاملگی با محلول روغنی را  33% و با محلول ابی 17%  در طول 9 ماه سیکل تخمک گذاری بعد از HSG نشان داد .(9) بیشتر  حاملگی ها در عرض 7 ماه بعد از تصویر برداری اتفاق افتاد .  این مقادیر تجمعی حاملگی قابل توجه ثانویه به فلاشینگ موکوس و دبری های جمع شده در لومن لوله ها و باز شدن لوله بدنبال ان می باشد . مهار ایننی سلولی در مایع پریتونئال توسط ماده کنتراست روغنی در مطالعات کشت بافت نشان داده شده است و این نکته ممکنست میزان بسیاربالاتر حاملگی بدنبال استفاده از مواد رنگی روغنی را نسبت به مواد محلول در اب نشان دهد . (10)

زمان ایده ال برای انجام HSG بعد از پایان سیکل قاعدگی و قبل از تخمک گذاری می باشد . دیلاتاسیون ساختمانهای وریدی اطراف رحم در دوران قاعدگی احتمال اینتراوازیشن ماده حاجب را بیشتر می کند و لذا باید اجتناب شود . ریسک سکل عفونی بعد از HSG از 3/0 % تا 3/1 % می باشد . (11)

در بیمارانی که  انتی بادی سرمی کلامیدیا مثبت بوده و یا سابقه قبلی بیماری التهابی لگن دارند  استراتژی احتمالی پروفیلاکتیک مصرف mg 100  داکسی سایکلین دو بار در روز از دو روز قبل از عکسبرداری بمدت 5 روز می باشد. (12) برای جلوگیری از کرامپهای مربوط به اینکار نیز از بیمار خواسته می شود تا یک ساعت قبل از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده نماید . قابلیت توجه به انومالیهای جزئی دستگاه  باروری در Real Time بیشتر است و بر این اساس توصیه میشود که ژنیکولوگ در هنگام فلوروسکوپی حضور داشته باشد . برای اینکار از یک کانولای چند بار مصرف (Jarcho ) یا بالون کاتتر یکبار مصرف .متصل به سرنگ حاوی ماده کنتراست  استفاده میشود . قبل از جا گذاری سیستم باید کاملا حبابهای هوا ی داخل سیستم تخلیه شود تا از ایجاد ارتفکت جلوگیری گردد .

 سپس بعد از پرپ استریل سرویکس و واژن این کانولا یا کاتتر داخل سرویکس جاگذاری میشود . حدودmL  5-3  از ماده کنتراست با فشار کم تزریق میشود. بهترین زمان برای تشخیص وجود انومالیهای حفره اندومتر زمان پر شدن اولیه است و بتدریج با اتساع زیاد حفره رحم با ماده کنتراست ممکنست این نقایص از نظر دور بماند. پاتولوژیهای حفره اندومتر بعلت فضاگیر بودن این ضایعات در HSG بصورت نواحی با کنتراست پایین  دیده میشوند.(شکل 1-2-7) در داخل کاویته رحم پولیپ ها فیبروئید ها   سینشیا ها انومالی های مولرین  و سکلهای ساختمانی در اثر مواجهه داخل رحمی با DES قابل شناسایی هستند.اگر از سیستم بالون- کاتتر استفاده میشود حتما باید در انتهای کار بالون  تخلیه شود تا قسمتهای پائینی حفره اندومتر نیز بخوبی بررسی گردد .احتمال کمپلیکاسیون بدنبال HSG وجود دارد  . علاوه بر عفونت واکنش وازو واگال و واکنش آلرژیک به ماده حاجب گزارش شده است .

تهوع و گیجی مثالی از واکنش وازو واگال  می باشد و گذراست . اگر زمان رادیاسیون محدود بوده و و  وسیله نیز بخوبی کالیبره شده باشد میزان رادیاسیون نیز در حد قابل قبول و بی خطر خواهد بود. (13) میزان رادیاسیون محاسبه شده برای HSG در حد 7/3 میلی گری بوده و ریسک تراتوژنیک ان برای یک حاملگی تشخیص داده نشده پایین می باشد . (14)از انجائیکه گزارشات مبتنی بر حاملگی هایی که در معرض  HSG   قرار گرفته اند بسیار کم است نتیجه گیری در مورد ریسک واقعی مشکل می باشد . لذا قبل از عکسبرداری هرگونه احتیاطی برای رد وجود حاملگی باید بکار رود .

حساسیت و ویژگی HSG بر حسب نوع انومالی مورد نظر متفاوت است . هرچند HSG در تشخیص پاتولوژی های لوله ای 85% تا 100% حساسیت دارد . (16و15)

ولی برای تشخیص چسبندگیهای داخل رحم تنها 75% حساس است . (17) حساسیت HSG در تشخیص نقایص پرشدگی داخل رحم کم و حدود 50% می باشد و نمی تواند بطور قابل اعتمادی پولیپ ها را از لیومیوم های ساب موکوز افتراق دهد . (18و17) در بیمارانی که قرار بود در سیکل IVF قرار بگیرند HSG در مقایسه با هیستروسکوپی بعدی  37% منفی کاذب داشت . (5)

نظرات 15 + ارسال نظر
شاهین سه‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 02:27 ق.ظ http://spinorsystem.blogfa.com

حضور محترم خانم دکتر سلام و خسته نباشی
یک سوال از جناب عالی داشته :در مراحل اولیه تشکیل جنیین کدام عضو از بدن زود تر از همه تشکیل منی شود
با تشکر

با سلام
سوال مرغ یا تخم مرغ اول بوجود امده است؟
جنین ابتدا از یک سلوم و بندیل ان به چندین سلول و سپس ایجاد دو و سپس سه لایه جنینی تشکیل میشود . این سه لایه جنینی در اصل همزمان با هم شروع به رشد میکنند و ایجاد بافت مغزی اولیه - لوله گوارش اولیه و لایه پوست و ضمائم را مینمایند(اکتودرم - اندودرم و مزودرم) اینکه منظور شما دقیقا چی هست رو لطفا واضحتر بفرمایید

سمیرا پنج‌شنبه 28 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 05:06 ب.ظ

با سلام
خانم دکتر میشه توضیحی درباره سونوهیستوگرام بدین و بگین چطوری انجام میشه؟
خیلی ممنون

با سلام
در ایران چون سونوگرافی بیشتر توس رادیولوژیستها انجام میشود این روش زیاد مورد استفاده قرار نگرفته است ولی در کشورهای مختلف دنیا این روش مورد استفاده بسیاری دارد.
در این روش یک عدد سوند فولی در داخل رحم قرار داده میشود و مقدار سرم داخل رحم تزریق میشود . این جریان مایع را میتواند براحتی در سونوگرافی مشاهده نمود و با این روش از باز بودن لوله ها یا وجود پولیپ داخل رحم اطمینان حاصل نمود

سمیرا پنج‌شنبه 28 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 05:41 ب.ظ

ممنونم از جوابتون
من شیراز هستم و دکترم قرار هست این کار رو برام انجام بدن.آیا مثل عکس رنگی درد داره یا نه؟

تا حدودی دردناک هست میتونید قبلش یک مسکن قوی بخورید

ali شنبه 30 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 11:52 ب.ظ

khanom 2ktor joone madaret be man pm bede kar daram kheili kare fori hastesh age mishe idemo add kon sms_sms_fore

سوالتون رو همیجا مطرح کنید یا به ادرس
royapm@yahoo.com
ایمیل نمایید

سمیرا یکشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:42 ب.ظ

سلام خانم دکتر
دکترم برام سونوهیستوگرام انجام دادن گفتن یک پولیپ تو رحمم هست و گفتن بهتر زودتر درش بیارم.میخواستم ببینم ایا پولیپ هم باعث نازایی میشه؟درضمن از دیروز که سونوهستوگرام کردم رحمم درد میکنه این طبیعی هست؟

سلام
برای درد میتونید مسکن بخورید و و در یکی از مباحث من مفصلا در مورد پولیپ و اثرات ان در نازایی مطلب گذاشتم اگر سرچ کنید در همین سایت پیدا می کنید
موفق باشید

فلور دوشنبه 6 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 04:52 ب.ظ http://floor.blogfa.com

سلام خدمت خانم دکتر.
من در خرداد سال گذشته یک کورتاژ داشتم که جواب پاتالوژی مول بودن جنین را تشخیص داد و دکترم گفته بود که یک سال جلوگیری کنم و من تحت نظر پزشکم بودم تا اینکه از فروردین امسال دوباره اقدام کردیم که تا به حال نتیجه نگرفتیم و دکترم این ماه قرص کلومفین تجویز کردند.البته من پریودهام ۲۸ روزه هست و منظمه. ایا شما فکر می کنین که من مشکل تخمک گذاری دارم یا مشکل یه چیز دیگه هستش؟ از راهنماییهای شما دکتر عزیز کمال تشکر را دارم.اگه ممکنه زودتر جواب من رو بدین ممنون...

عمل کورتاژ در مورد مول ممکن است منجر به بروز چسبندگی های داخل رحم شود و بهتر است یک عکس رنگی (هیسترو) از رحم بگیرید تا سلامت داخل رحم و باز بودن لوله های رحمی اثبات گردد
در اینصورت جای نگرانی نیست و میتوانید با خیال راحت مدتی را بخود فرصت بدهید تا باردار شوید

فلور پنج‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 12:24 ب.ظ

با سلام.
از راهنمایی شما دکتر عزیز کمال تشکر را دارم.

رز سه‌شنبه 14 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 09:37 ب.ظ

با سلام

من ۳ ساله ازدواج کردم و توی معاینه مشخص شد سپتوم و پولیپ دارم سونوگرافی و سونوگرافی واژینال مشخص شد که سپتوم دارم حالا دکترم گفته برو عکس رنگی ولی سوالم اینه من که توی سونوگرافی مشخص شده که سپتوم دارم پس برای چی عکس رنگی باید بگیرم؟
در ضمن من موقع معاینه خیلی درد دارم پس عکس رنگی چطور می شود با وضعیت من ؟
۶ ماه است که جولگیری نمیکنم و باردار نشدم لطفا من را راهنماییم کنید ممنون میشم

پریسا سه‌شنبه 29 دی‌ماه سال 1388 ساعت 08:28 ق.ظ

سلام خانم دکتر
با عرض معذرت من این سئوالم رو در جای دیگه ای هم مطرح کردم میخواستم بدونم که رحم رتروورسه با انحراف به راست چه مشکلی میتونه برای اقدام به بارداری ایجاد کنه وآیا راهکاری مثل عمل داره ؟لطفا منو راهنمایی کنید دارم دیوونه میشم؟؟؟؟؟؟؟دکترم هم متاسفانه همه چیزو سرسری میگیره.

نه عزیزم هیچ مشکلی نیست و هیچ درمانی هم لازم نیست.

پریسا چهارشنبه 30 دی‌ماه سال 1388 ساعت 09:57 ب.ظ

سلام خانم دکتر
ضمن تشکر از اینکه جوابم رو خیلی زود دادین عرض میکنم :از صمیم قلبم برای شما وهمه پزشکایی که انقدر دلسوزانه به سلامت مردم و ارائه طلاعات میپردازن دعا میکنم .امیدوارم در پناه خدا همیشه سلامت باشید واجرتون همون چیزی باشه که آرزو دارید
قربان شما پریسا

دریا چهارشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 01:53 ب.ظ

سلام
مصرف آمپول پروستادین در دوران شیر دهی عوارضی برای کودکی که شیرمادر را میخورد دارد؟؟؟
اگر دارد تا چند روز باید به کودک شیر نداد؟

بله
حتی اقل دو روز نباید به بچه شیر بدهید

مسعود شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:33 ق.ظ http://m1emqmi.blogfa.com

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت خانم دکتر
من ۲۶ سالمه به علت بعضی مشکلات مانند درس تا حالا نتونستم ازدواج کنم احساس میکنم کم کم دارم میل جنسی خودمو از دست می دم یا روز به روز کمتر میشه آیا این یه بیماریه ؟ آیا علاجی هم داره ممنون از راهنمایی شما

تابان سه‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 03:20 ب.ظ

با عرض سلام و خسته نباشی خدمت شما
من ۳۲ ساله هستم ۵/۳ ساله ازدواج کرده ام و ۱ ساله برای بارداری اقدام می کنم جواب سونوگرافی خوب بوده نه کیست و نه عفونت ونه فیبروم داشته ام و عکس رنگی داخل رحم هم انداخته ام که جوابش خوب بوده و هیچ گونه چسبندگی و زائده ای دیده نشده است من ۳ دوره کلومیفن با آمپول هاش اس ا استفاده کرده ام ولی بارداری اتفاق نیفتاد من بهمن ماه عکس رنگی انداخته ام. با اینکه دکترم می گوید مشکلی ندارم پس بعد از ۱ سال اقدام چرا هنوز باردار نشده ام. خیلی نگران هستم لطفا مرا راهنمایی کنید
با تشکر

جواب ازمایش شوهرتون چی بوده؟

الهام یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:30 ق.ظ

لطفا در مورد رحم تک شاخ یه توضیح کاملا واضح دهید کمکم کنید خواهش میکنم

فامیل جمعه 29 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:55 ق.ظ http://ehsaszarrin.blogfa.com

باسلام خدمت شما خوبین ببخشید میشه برام بگین کسی که از اون عادتش تا این عادتش 20روز باشه چه مشکلی داره البته کم خونم هستم فقط همین یک بار اینجور شدم بقیه ماها همه اش 27روزه یا28روزه میشدم جوابشو داخل وبلاگم بدید ممنون میشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد