بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

بیماریهای زنان زایمان و نازایی

وب لاگ رسمی دکتر رویا پورقربان جراح و منخصص زنان زایمان و نازایی بورد تخصصی از دانشگاه تهران

فهرست چکاپ های دوره ای

برای اطمینان از سلامتی خود لازم است هرازچند گاهی به پزشک مراجعه داشته و چکاب های معمول را انجام دهید لیست این چکاپ ها در بالغین در ادامه مطلب ذکر شده است

فهرست چک آپ های دوره ای



هر دو جنس:

1- کلسترول:کلسترول خون خود را از سن 20 سالگی به بعد حداقل هر 5 سال یک بار چک کنید.LDL،HDL و تری گلیسیرید خون نیز اهمیت زیادی دارند.

2- فشار خون: فشار خون خود را هر 2 سال یکبار چک کنید.

3- تست دیابت: چنانچه به فشار خون بالا و کلسترول بالا مبتلا میباشید تست دیابت بدهید.

4- تست سرطان روده بزرگ: از سن 50 سالگی به بعد حتما این تست را بطور مرتب انجام دهید.

5- تست بیماریهای آمیزشی: هرگاه احساس کردید رابطه جنسی پر خطر داشته اید حتما این تست را انجام دهید به ویژه تست HIV.

6- آب مروارید و گلوکوما: از سن 40 سالگی به بعد فشار و سلامتی چشمهای خود را بطور مرتب چک کنید.

7 -قند خون: از سن 40 سالگی به بعد هر 3 سال یکبار قند خون خود را چک کنید.

8- واکسیناسیون:

- واکسن آنفلوآنزا از سن 50 سالگی به بعد سالی یک مرتبه.

- واکسن کزاز-دیفتری هر 10 سال یکبار.

- واکسن سینه پهلو یک بار در سن 65 سالگی.

- واکسن هپاتیت B.

9- سلامتی لثه و دندانها: هر 6 ماه یکبار حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

10- تست بینایی:هر 2 سال یکبار به چشم پزشک مراجعه کرده و از سلامتی چشمان خود مطلع گردید.

11-هر 6 ماه یکبار وزن خود را چک کنید.

12- نسبت به ضایعات و تغییر رنگ پوست بدن خود حساس باشید. همچنین توده های غیر طبیعی و زخمهایی که نسبت به بهبودی مقاوم میباشند را نادیده نگیرید چون ممکن است علایم سرطان باشند.

13- نسبت به سلامتی روان خود نیز بسیار حساس باشید. افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی میباشد، برای درمان آن حتما به یک روانپزشک مراجعه کنید.

ویژه زنان:

1- پاپ اسمیر: زنانی که از لحاظ جنسی فعال بوده و سنشان بالاتر از 21 سال میباشد میبایست هر 2-1 سال یکبار این تست را برای تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم انجام دهند.

2- ماموگرافی: زنان 39-20 ساله میبایست هر 2 سال یک بار و زنان با سن بالای 40 سال سالی یکبار سینه های خود را برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه مورد آزمایش قرار دهند.

3- تست پوکی استخوان: پس از یائسگی و یا در سن 60 سالگی حتما تست تراکم استخوان را انجام دهید


دکتر حمید سجاد

ایران سلامت

نظرات 15 + ارسال نظر
مینا سه‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 02:27 ب.ظ

سلام خسته نباشید من۲۵سل دارم الان نزدیک ۵ساله ازعفونت رحم رنج میبرم اگه امکانش هست من را هنمای کنید

علت عفونهای مکرر معمولا
وجود ای یو دی
وجود بیماری زمینه ای دیابت و ...
استفاده از داروهای کورتونی
داشتن شرکای جنسی متعدد( در کشورهای خارجی)
و...
می باشد
بهتر است از نظر وجود عامل زمینه ای بررسی شوید

Edik سه‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 10:28 ق.ظ

درود بر شما.خانوم بنده دردوران بارداری درماه نهم قسمت لگن سمت چپش شروع به درد کردن کرد وهمچنان بعد از زایمانش همون قسمت بازم درد میکنه. میخواستم بنده رو راهنمایی کنید که باید چیکار کنیم.پیش چه دکتری باید بریم. با تشکر وسپاس.

با سلام
معمولا در ماه نهم مشکلات مربوط به دیسک کمر ممکن است برای بیمار ایجاد گردد که جهت بررسی از جراح معز و اعصاب یا ارتوپدی میتوانید کمک بگیرید

Edik سه‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:11 ب.ظ

با تشکر از شما خانم دکتر رویا پور قوربان

آرمیتا چهارشنبه 3 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 10:30 ق.ظ

سلام لبهای کوچک من به طور مادر زادی تابه تا هستند و یکی تقریبا دو برابر دیگری است و رنگهای متفاوت دارند وخیلی زشت و بد منظره ودردناک هم هست .من شنیدم شما این جراحی را انجام داده اید .خواهش میکنم راهنمایی کنید درباره ریسک عمل و هزینه آن .آیا 33 سال سن برای این عمل دیر است ؟

سلام ارمیتا جان
عمل ریسک خاصی ندارد و بسته به نوع عمل ۶۰۰-تومن تا ۱۲۰۰ با کل هزینه های بیمارستان معمولا تمام میشود

سمیرا پنج‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 12:17 ب.ظ

سلام وممنون از راهنماییهاتون من تقریبا 25 سالمه سه ساله ازدواج کردم در 4 ماه اول باردار شدم که با استفاده از امپول سقط جنین کردم 1ونیم سال که قرص ld(ضد بارداری خوردم تقریبا یک ساله که می خوام بچه دار بشم که اتفاق نیوفتاده بااستفاده از سونوگرافی فهمیدم تخمدانها pcodهستند میخوام بدونم ایا می تونم باردار بشم؟ با تشکر

Edik سه‌شنبه 13 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 09:45 ق.ظ

دورود بر شما.خانومه بنده شیر به بچه میده.بعضی شبا سینه سمت چپ به قدری سفت میشه انگار غده ای درونشه ودرد هم داره.ولی صیح که از خواب بلند میشه دیگه دردی نداره.میخواستم منو راهنمایی کنید.آیا چیزه بدیه یا نه.پیش چه دکتری باید بریم اگه چیزه مهمیه.

فری دوشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 04:17 ب.ظ

من ۱۸ سالمه و عمل گناد کتومی انجام دادم حالا دکترم قرص استروژن ۶۲۵/۰ ونصف پروژستورون ۵ میلی (هر شب )تجویز کرده به نظر شما دزش کم نیست؟

کمه عزیزم
معمولا ۲.۵ باید بخوری اوایل بعد یکی دو سال می اری پایین و می رسی به این دوز

مستانه دوشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 11:54 ق.ظ

باسلام و خسته نباشید و ارزوی قبولی طاعات و عبادات
بسیار تشکرمیکنم از اینکه در ایران پزشک متبحری چون شما عاشقانه و دلسوزانه به رفع مشگل مردم ان همه بدون هیچ مبلغی میپردازد.

و مشگل :
من در رحمم زخم دارم و عفونت شدید - ترشحات زیاد-شبا هم بدنم خیلی داغ میشه
لازم به ذکر است که اردیبهشت ماه هم ساکشن کردم ۳۰ روزه باردار بودم نزذیک ۲ سال هم میشه ازدواج کردم و ۲۰ سالمه .
در ضمن شما پنج شنبه ها هم در مطبتون هستید و مبلغ ویزیت شما ؟

به یه متخصص که مراجعه کردم برام سونو نوشته و میگفت اینقدر که عفونت داری احتمال داره لوله هات بسته شه خیلی نگرانم.
خواهشمندم پاسخ مرا بدهید و دوست دارم برسم خدمتتون جهت معاینه
سونو که برم انشالله میام خدمت شما جه درمان.

سلام مستانه جان
من فعلا خارج از کشور هستم و نمی توانم شما را ببینم ولی شمره تلفن کلینیک هست و یا هر پزشک دیگری باید یه دوره کامل درمان انتی بیوتیکی برایتان انجام دهد
زیاد نگران نباشید ولی در کل بعد از بهبود کامل و زمانیکه هیچ ترشحی ندارید میتوانید جهت اطمینان از باز بودن لوله های رحم عکس رنگی از رحم بگیرید ولی الان با وجود عفونت اصلا توصیه نمی شود.

سحر شنبه 11 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 04:56 ب.ظ

salam man 20salame hodode 1mahe pish ye sex sashtam ke ta diroz periyod nashode bodam sex man 1hafte badaz periyodam bod be doktor moraje kardam az man sonogerafi kard va goft ke rahame man hich moshkeli nadare ama ye kist kharej az rahame man hast ke begheyraz ab ye chizaye digeiyam dakhelesh hast . ye azmayesh khon vasam nevesht va yeseri ghors dad ke periyodam shoro beshe.man mikhastam az shoma beporsam ehyanan momkene on kist nabode va man hamelegiye kharej az raham dashte basham? mamnon misham age javabesho ham be milam beferestin ham inja javab bedin mam non misham kheyli negaranam

سلام
سحر جان اگر حاملگی خارج از رحم باشه به این زودی خودشو نشون نمیده و حد اقل باید یکی دو هفته پریود عقب افتاده باشد تا حاملگی خارج از رحم رو بتونیم در سونو ببینیم
پس فعلا احتمال کیست بیشتر هست.

زهرا شنبه 18 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 12:48 ق.ظ

ba salam va arze khaste nabashid.man 20 sale hastam va ezdevaj kardam chand mahe pish be elate darde shadid dar nahie tokhmdane samte rast va namonazam budane periodam be dr morajee kardam va pas az sonography tashkhiseshun kiste deromoid bud va jarahi.man hodude 2 mahe pish ba jarahie laperascopic in kisto bardashtam ama pas az jarahi pathology elam karde ke kist aslan deromoid nist va kiste sade tokhmdan bude.mahe avale baad az jarahi periodam halate adi dashte ama alan ke mahe 2 hast hodude 1 haftast ke periodam aghab oftade.mikhastam bedunam dalilesh alan chi mitune bashe . ba tashakor az shoma

الهام چهارشنبه 22 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 10:06 ق.ظ

سلام خانم دکتر اخیرا ترشحات رحمی من قابل رویت شده اند و خیلی بیشتر ازقبل. آیا لازم است به دکتر مراجعه کنم .من مجرد و ۲۵ ساله هستم .خیلی ممنون

این ترشحات معمولا در اثر تحریکات جنسی بیشتر میشوند و اگر بوی بدی ندارند لزومی به مراجعه پزشکی نیست.

راشین چهارشنبه 29 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 09:41 ب.ظ

سلام خانم دکتر .خواهر من باردار است و هفته پیش هم جنسیت بچه اش معلوم شد ولی بعد آزمایش سلامت جنین نشان داد که جنینش مشکل دارد .خواهرم مصمم به سقط آن بود که با استناد به سونو گرافی سه بعدی دکتر اطمینان که هیچ مشکل خاصی وجود ندارد.شوهرش به سونوگرافی اطمینان کرده و با سقط جنین صددرصد مخالف است .خواهش میکنم راهنمائی کنید که آزمایش سلامت جنین قابل اطمینان تر است یا سونو گرافی سه بعدی ؟امکان این که جنین سالم نباشد چقدر است .متشکرم .

راشین چهارشنبه 29 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 10:19 ب.ظ

مجددا سلام خانم دکتر در مورد خواهرم که باردار بود فراموش کردم که بگم آزمایش سلامت جنین مشخص کرده که جنین NTD s دارد. لطفاً با عنایت به این مورد بفرمایید که بهترین تصمیم چیست.با احترام

دختر چهارشنبه 6 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 10:50 ق.ظ

من ۲بار برای معاینه پیش پزشک متخصص رفتم هر دو گفتند پرده من مشکلی نداره .امکان داره که یک پزشک دروغ گفته باشه.؟؟؟ در ضمن من با مادرم رفتم.خواهش میکنم جوابمو بدید.

با سلام
دلیلی ندارد که بهتون دروغ گفته بشه

دختر چهارشنبه 6 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 02:36 ب.ظ

خیلی ممنون.از نگرانی نجاتم دادید.بینهایت ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد